Samler du ind til almennyttige formål ved valgsteder på valgdagen, skal du være opmærksom på følgende:
Det er Kommunalbestyrelsen, der afgør, om der må ske indsamlinger til almennyttige formål på valgdagen ved de enkelte valgsteder.
Hvis du bruger indsamlingsbøtter, er det også Kommunalbestyrelsen, som afgør, hvor store indsamlingsbøtterne må være, og hvor de må stå m.v. Indsamlingsbøtterne skal dog altid placeres uden for valglokalerne.
Indsamlingerne skal desuden ske i overensstemmelse med reglerne i Indsamlingsloven. Det betyder blandt andet, at en indsamling kræver tilladelse fra Indsamlingsnævnet, uanset om indsamlingen sker ved opstilling af en indsamlingsbøtte eller ved en gadeindsamling, hvor der rettes personlig henvendelse til borgerne.
Indsamlinger skal desuden foregå i overensstemmelse med god indsamlingsskik. For gadeindsamlinger gælder, at indsamlers repræsentant ikke må hindre den frie passage i gaderummet og ikke må ”slå følge med” borgere uden disses accept.
De almindelige principper for god indsamlingsskik omfatter, at:
- Der skal udvises respekt for bidragsyders integritet og handlefrihed samt øvrige organisationers og andre indsamleres integritet og handlefrihed.
- Der skal eksistere åbenhed om indsamlers egen organisations formål, ledelse og økonomi.
- Der skal herske troværdighed og åbenhed om en indsamlings formål og brugen af de indsamlede midler.
Læs mere her om retningslinjerne for god indsamlingsskik.
Indsamlingsnævnet henviser til Indenrigs- og Sundhedsministeriet ved spørgsmål, der konkret vedrører placeringen af indsamlinger på valgsteder på valgdagen.
Hvis du har spørgsmål om indsamlinger til kommunal- og regionsvalget 2025, er du velkommen til at kontakte Indsamlingsnævnet på e-mail indsamlingsnaevnet@civilstyrelsen.dk eller på telefon 33 92 33 34.