1

Forord

2024 har været et travlt og begivenhedsrigt år for Retslægerådet. Vi er for alvor begyndt at høste gevinsten af vores elektroniske sagsbehandling, hvilket har resulteret i en markant faldende sagsbehandlingstid. Dette er et vigtigt skridt i vores bestræbelser på at effektivisere og forbedre vores arbejdsprocesser ligesom vi løbende arbejder med kvalitetssikring af Rådets udtalelser.

Vores forhåbning er, at vi ved at fokusere på relevante og aktuelle problemstillinger i sager omhandlende enkeltpersoners retsforhold kan gøre årsberetningen nyttig for læserne.  Årsberetningen for 2024 ser dog lidt anderledes ud end tidligere årsberetninger. Det skyldes, at vi har haft fokus på at sikre, at årsberetninger på trods af fokus på specielle problemstillinger fra konkrete retssager ikke indeholder flere oplysninger end nødvendigt. Vi har derfor iværksat tiltag for at begrænse mængden af personoplysninger i de fremlagte problemstillinger. Af samme grund er årsberetningerne fra tidligere år midlertidigt utilgængelige på hjemmesiden.

Vi har i 2024 oplevet en ændring i vores sekretariat, da Jeanett Pallmann Jensen stoppede som sekretariatschef og blev erstattet af Sanne Bagge Hjorth, der tidligere har været souschef i sekretariatet. Vi ser frem til at arbejde sammen med Sanne og drage nytte af hendes erfaring og kompetencer.

I løbet af året har vi afholdt to temamøder, som har været med til at styrke vores faglige viden og samarbejde. Forårsmødet fokuserede på CRPS (Complex Regional Pain Syndrome), mens efterårsmødet omhandlede commotio cerebri (hjernerystelse). Begge møder har bidraget til en dybere forståelse af disse komplekse medicinske tilstande. Denne årsberetning indeholder referater fra møderne, der begge som noget nyt blev streamet for de sagkyndige, der ikke havde mulighed for at deltage fysisk i møderne. Efterårsmødet blev også optaget, så man nu har mulighed for at se indlæggene via det link, der fremgår her i årsberetningen.

Vi har i 2024 også budt velkommen til nye rådsmedlemmer, som vil styrke vores ekspertise og faglige bredde. Torsten Warrer er tiltrådt inden for psykiatri, mens Carsten Reidies Bjarkam og Kim Dalhoff er tiltrådt inden for somatik. Vi ser frem til deres bidrag og samarbejde i rådet.

Sidst men ikke mindst skal der lyde en stor tak til alle vores sagkyndige voterende. Vi er dybt taknemmelige for, at I, på trods af en presset hverdag, bruger jeres tid på at hjælpe Retslægerådet med at afgive svar af høj faglig kvalitet. Vi får sjældent nej til at hjælpe os, og I er behjælpelige med at pege på velkvalificerede kollegaer, hvis I ikke selv kan hjælpe med at besvare en sag. Det er en stor hjælp for os i en verden, hvor behovet for særligt kendskab til faglige områder er tiltagende.

Med disse positive udviklinger ser vi frem til et nyt år med fortsat fremgang og forbedringer i vores arbejde.

Med venlig hilsen, 

Formand  Næstformand  Næstformand
Torben Bæk Hansen Mette Brandt-Christensen Jytte Banner
2

Retslægerådets medlemmer & sekretariatets ledelse

Formand Torben Bæk Hansen 

Professor, Cheflæge, ph.d. Regionshospitalet Gødstrup, Ortopædkirurgisk afdeling

 

Næstformand Jytte Banner 

Professor, Ph.d. Københavns Universitet, Retspatologisk Afdeling

 

Næstformand Mette Brandt-Christensen

Overlæge, ph.d. Psykiatrisk Center Sct. Hans / Retspsykiatrisk Center Glostrup

Camilla Bock

Overlæge, Ph.d. Psykiatrien i Region Sjælland Sikringen, Retspsykiatrien Slagelse

 

Henrik Steen Andersen

Overlæge, dr.med. Region Hovedstadens Psykiatri, Psykiatrisk Center København, Militærpsykiatrisk Ambulatorium

 

Poul Videbech

Professor, overlæge dr.med. Region Hovedstadens Psykiatri, Psykiatrisk Center Glostrup

 

 

Martin Balslev Jørgensen

Professor, overlæge, dr.med. Region Hovedstadens Psykiatri, Psykiatrisk Center København

 

Thomas Kirkegaard

Overlæge, Psykiatrisk Center København, Region Hovedstadens Psykiatri

 

Hanne Gottrup

Overlæge, Ph.d. Aarhus Universitetshospital, Neurologisk Klinik

 

Carsten Reidies Bjarkam

Professor, Aalborg Universitetshospital

 

Torsten Warrer

Overlæge, Torsten Warrer, Rigshospitalet

Kim Dalhoff

Professor, overlæge, dr.med. Bispebjerg og Frederiksberg Hospital, Klinisk farmakologisk afdeling.

 

 

Søren Jacobsen

Professor, overlæge, dr.med. Rigshospitalet, Højt Specialiseret Reumatologi

 

Sekretariatets ledelse

Sanne Bagge Hjorth

Sekretariatschef i Tilskud & Retslægeråd, Civilstyrelsen 

Jeppe Aakerhjelm Jessen

Souschef i Tilskud & Retslægeråd, Civilstyrelsen 

3

Portræt af næstformand, Mette Brandt-Christensen

Mette Brandt-Christensen er speciallæge i psykiatri og phd., samt overlæge på Retspsykiatrisk Afdeling i Region Hovedstaden. Mette blev medlem af Retslægerådet i 2010 og næstformand i 2013.

Hvad fik dig til at vælge psykiatrien/blive psykiater?

Efter fem år på medicinske afdelinger kom jeg lidt tilfældigt, men efter flere opfordringer, ind i psykiatrien, på den store og meget travle psykiatriske afdeling på Bispebjerg hospital i København. Der fik man set det meste på kort tid, og selvom det til tider føltes kaotisk, var der gode kollegaer og støtte fra de ældre overlæger. Der gik ikke lang tid, før jeg indså, at jeg var kommet ”på rette hylde”.  At det forventedes, at man som læge også skulle interessere sig for patientens liv udenfor hospitalet, og ikke kun for, hvorfor de var trådt over dørtrinet til akutmodtagelsen, fangede mig med det samme. Den del havde jeg haft svært ved at skære ned på i arbejdet på de store medicinske modtageafdelinger, hvor det simpelthen ikke var en del af opgaven.

Efter ansættelsen på Bispebjerg psykiatriske afdeling, var jeg så heldig at få en uddannelsesstilling på Rigshospitalet, hvor jeg blev en årrække. Det var på mange måder de mest formative år i mit arbejdsliv som læge. Undervejs blev jeg optaget af det særlige samspil mellem jura og psykiatri, som er i retspsykiatrien, i første omgang i form af civilretspsykiatri - tvang i psykiatrien – men senere også af strafferetspsykiatri. Jeg gennemførte også min Ph.d., mens jeg var tilknyttet Rigshospitalet, og var i en årrække tilknyttet Justitsministeriet, Retspsykiatrisk Klinik, hvor jeg var med til at foretage et stort antal mentalobservationer.

Her lærte man håndværket med at skrive lægeerklæringer til retslig brug under direkte supervision af en af landets førende retspsykiatere, Peter Kramp, som også var næstformand for Retslægerådet.

Egentlig tænkte jeg, at det var en god balance at være overlæge i almenpsykiatrien og samtidig have særlig viden og kompetence indenfor retspsykiatri, hvor mange af patienterne er berørt af retspsykiatriske problemstillinger. Men da der blev opslået en overlægestilling på en specialiseret retspsykiatrisk afdeling, virkede det oplagt at skifte spor og få mulighed for at fordybe sig i området.

Hvilken betydning har Retslægerådet for samfundet/retssikkerheden?

Retslægerådet har til opgave at afgive lægevidenskabelige og farmaceutiske skøn til offentlige myndigheder i blandt andet retssager. Det er et uafhængigt råd med selvstændigt ansvar for det rent lægefaglige.

Retslægerådet er vigtigt for retssikkerheden. Det, at der er tale om et organ, der kan hjælpe myndigheder, kan gøre det mere ensartet, end hvis man i hver sag skulle indkalde ekspertvidner. I mine øjne medfører det også et kvalitetsløft af mentalerklæringer over hele landet.

Retslægerådet kan desuden bidrage med input til Rigsadvokaten, Justitsministeriet og Retsudvalget mv.

Hvad har det givet dig at være medlem af Retslægerådet?

Et af mine få karrieremål har været at blive medlem af Retslægerådet. Jeg blev ad hoc voterende i 2009 og medlem af rådet i 2010. I 2013 blev jeg næstformand. Som menigt medlem af Retslægerådet lærte jeg arbejdsgangen i at behandle og votere i de forskellige sagstyper i Retslægerådets regi. Dette har været en vigtig viden, som jeg har kunnet bygge videre på i min rolle som næstformand for Retslægerådet, hvor jeg stadig er med som voterende, men også har en del administrative opgaver. Funktionen som næstformand for den retspsykiatriske afdeling giver et unikt indblik og kendskab til retspsykiatrien på tværs af landet, som ruster os godt til at yde den rådgivning, vi jævnligt bliver anmodet om af de juridiske myndigheder.

Kan du nævne nogle highlights fra perioden som næstformand for Retslægerådet?

Det at være en del af formandskabet er spændende. Det tager nogle år, før man føler, at man er på samme højde med tidligere næstformænd, da de er meget erfarne. Et klart highlight har været – og er – at være med til at forberede og afholde temamøder. Temamøderne er Retslægerådets mulighed for at informere og have gensidige drøftelser om den erfaring og viden, som vi løbende opsamler, til gavn for en bredere kreds af de myndigheder, som gør brug af Retslægerådet, og eksempelvis læger og jurister, som leverer input til rådets sagsbehandling. Der er typisk gode og meningsfulde diskussioner på temamøderne, som er inspirerende for os.

Et andet highlight er at være med i samarbejdsmøder og arbejdsgrupper om retspsykiatriske problemstillinger hos Statsadvokaterne og Rigsadvokaten, samt at bidrage med input til retsudvalget, når der er forespørgsler til ministeren.

Indholdsmæssigt er der naturligvis mange sager, som har gjort dybt indtryk på mig. En del har været omtalt i medierne, indimellem med kritik af Retslægerådets udtalelse. Det giver altid anledning til refleksion og eftertanke, og har også ført til et øget fokus fra formandskabet på kvaliteten af begrundelserne i rådets udtalelser.

Hvad ville du ønske andre vidste om retspsykiatrien?

Jeg ville ønske, at man også forsøger at se mennesket bag forbrydelsen, og derved måske bedre forstår, hvordan det gik så galt, og hvorfor det endte med en kriminel handling. Jeg mener, at der er et samfundsmæssigt ansvar i at være med til at forebygge ny kriminalitet. Vi ved og forstår generelt for lidt, og kan som retspsykiatere sjældent give entydige svar på, hvorfor det gik så galt.

Jeg ville desuden ønske, at det var klart, også for dem, der arbejder i psykiatrien, at den retspsykiatriske opgave er at bistå retsvæsenet i at afgrænse den lille gruppe kriminelle, som ikke skal have straf. Det er kun et mindretal, der skal have en strafferetlig særforanstaltning (”behandlingsdom”). Sindssygdom er et centralt kriterium for straffrihed. Psykiatriens overlappende diagnoser og fluktuerende tilstande giver løbende anledning til intense diskussioner blandt fagfolk, om en given tilstand i straffelovens forstand er sindssygdom eller ej.

Du er forfatter til flere bøger. Hvilken betydning har det for dig?

Jeg har i løbet af min karriere skrevet kapitler i mange lærebøger. Det var nyt, anderledes og meget spændende at være (med-)forfatter på en bog som ”Forbrydelsens sind”, hvor vi skiftede fokus fra lærebøgerne til en bredere kreds af læsere. Det var et stort og lærerigt arbejde. Dertil kom de etiske overvejelser, der naturligvis fyldte meget i drøftelserne. Som vi så det, var det en afvejning af hensynet til, at samfundet fik indblik i en ellers ret lukket version af psykiatrien, og hensynet til de konkrete medvirkende. Vi kom frem til, at i og med at de havde givet samtykke, og at de fik forelagt alt materialet forud for udgivelsen, kunne vi som sundhedspersoner stå inde for at medvirke.

Hvilken betydning har kultur generelt for dig?

Jeg holder meget af kultur. Jeg vil ikke sige, at jeg ved en masse om alt, men jeg forsøger at udvide mit kendskab til både klassisk og moderne litteratur. Jeg er med i en bogklub, hvor det kræver prioritering at nå at læse ”fornøjelses-pensum” samtidig med alt det andet læsestof i arbejdet som overlæge og ikke mindst i Retslægerådet.  Jeg er også meget glad for film og er faktisk med i en filmklub. Når jeg går på pension, håber jeg at få mere tid til at fordybe mig mere i flere områder af kulturlivet.

4

Udvalgte emner og sager af interesse

4.1

Referat af Retslægerådets temamøde om CRPS den 18. april 2024

Retslægerådet afholdt temamøde om CRPS den 18. april 2024 på Comwell i Aarhus for Retslægerådets medlemmer, sagkyndige og andre interesserede for at give deltagerne en aktuel og opdateret viden om området.

Programmet for temamødet var følgende

Velkomst

Ved Torben Bæk Hansen – formand for Retslægerådet

Er der en biologisk forskel i personers udvikling af smerter?

Ved Kristian Kjær-Staal Petersen - Department of Health Science and Technology, AAU.

CRPS – når smerter bliver til noget mere

Ved Astrid Juul Terkelsen – Institut for Klinisk Medicin AU og Neurologisk Afdeling AUH.

Er der sammenhæng mellem udvikling af CRPS og psykisk sygdom?

Ved Poul Videbech - Center for Neuropsykiatrisk Depressionsforskning, Psykiatrisk Center Glostrup.

Hvad ligger der til grund i vurdering af årsagssammenhæng i erstatningssager omhandlende CRPS?

Ved Torben Bæk Hansen - Retslægerådet.

Diskussion og afrunding

 

Formand for Retslægerådet Torben Bæk Hansen indledte temamødet, der fokuserede på Complex Regional Pain Syndrome (CRPS), årsager og konsekvenser fra et retslægeligt perspektiv. Mødet tog udgangspunkt i typiske spørgsmål, som Retslægerådet ofte stilles, såsom:

  • Har personen CRPS?
  • Hvad har udløst CRPS?
  • Er personen særligt sårbar eller disponeret?
  • Har tilstanden spredt sig?
  • Hvad er prognosen – kan CRPS forsvinde igen?

Derefter præsenterede smerteforsker Kristian Kjær Petersen fra Aalborg Universitet et indlæg med fokus på de biologiske forhold ved smerter i indlægget ”Hvorfor har vi ondt". KKP belyste, at der er en biologisk forskel i personers udvikling af smerter, samt at inflammation spiller en rolle, hvor mere inflammation er forbundet med mere postoperativ smerte.

Vi har ikke en entydig forklaring på, hvorfor folk har kroniske smerter, ligesom at kroniske smerter er komplekse.

Konklusionen er derfor, at man bør tilgå kroniske smerter med en multimodal forståelse, og at det ikke er tilstrækkeligt kun at vurdere smerter som et lokaliseret fænomen eksempelvis på ledniveau.

Astrid Juhl Terkelsen fra Danish Pain Research Center ved Aarhus Universitetshospital fokuserede på Complex Regional Pain Syndrome (CRPS) som tilstand. Historisk set har CRPS haft mange navne og blev først beskrevet af Claude Bernard og Silas Weir Mitchell. I 1995 blev det officielt navngivet Complex Regional Pain Syndrome.

Indlægget dækkede flere aspekter af CRPS, herunder definition, diagnostiske kriterier, historie, prognose og behandling.

CRPS er en kronisk smertetilstand, der kan opstå efter en skade og er karakteriseret ved vedvarende smerte, ændringer i hudfarve, hævelse og stivhed i led. Diagnosen er baseret på Budapest kriterierne, som kræver en systematisk vurdering af symptomer.

CRPS kan opstå uden objektive fund, hvilket kan føre til fejldiagnoser. Det kan også sprede sig til andre ekstremiteter efter mindre traumer men kan også opstå uden kendt traume. Prognosen varierer, men symptomerne kan stabilisere sig over tid.

Behandlingen af CRPS er mest effektiv i de tidlige stadier, og tilstanden kan forbedres over tid. Begrebet "helkrops CRPS" eksisterer ikke, men patienter kan opleve universelle smerter.

Medlem af Retslægerådet Poul Videbech talte om sammenhængen mellem udvikling af Complex Regional Pain Syndrome (CRPS) og psykisk sygdom.

I et historisk tilbageblik ses tidlige beskrivelser af CRPS, herunder Mitchells "Causalgi" fra 1872 og Sudecks posttraumatiske refleksatrofi fra 1900. Der er en tydelig kønsforskel, idet CRPS rammer kvinder 2-3 gange så hyppigt som mænd, især postmenopausale kvinder og ofte efter Colles fraktur. I forhold til Patofysiologi er årsagen til CRPS er ukendt, men der er en overrepræsentation af immunsystemsygdomme og psykiske sygdomme. Der er betydelig komorbiditet mellem psykiatriske sygdomme (angst og depression) og CRPS. I forhold til spørgsmålet om psykisk sygdom disponerer til CRPS er svaret ja, idet personer med angst eller depression har næsten dobbelt så stor risiko for at udvikle CRPS efter en fraktur. Omvendt kan CRPS som en langvarig smertetilstand føre til høj prævalens af angst, depression og kognitive problemer.

Konklusionen er derfor, at angst og depression kan bidrage til udvikling af CRPS, og smertetilstande kan medføre angst og depression.

Torben Bæk Hansen gav herefter en gennemgang af det kliniske billede og hvad Retslægerådet lægger vægt på i vurderingen af disse sager.

Retslægerådet bemærker at CRPS som udgangspunkt har meget karakteristiske symptomer, og objektive fund præget af kraftige smerter, typisk med objektive sensoriske fund af hyperalgesi, ødem og trofiske hudforandringer. Forløbet kan variere, men typisk starter det med stærke, brændende og lokaliserede smerter, ødem og farveændringer. Efter cirka tre måneder kan hævelsen involvere et større område, og der kan opstå muskelatrofi samt dystrofiske forandringer i hår og negle. Efter mere end 12 måneder dominerer kontrakturer og atrofi, og smerterne kan fortsat forværres og spredes, men aftager som regel langsomt.

Retslægerådet anerkender at CRPS kan sprede sig, idet CRPS kan sprede sig fra én ekstremitet til andre dele af kroppen. Der findes dog ikke noget, der hedder "helkrops CRPS"; det er snarere en kombination af CRPS i en region og generelle smerter andre steder i kroppen.

Retslægerådet og CRPS Retslægerådet stiller som udgangspunkt ikke selvstændige diagnoser på baggrund af gennemgang af de lægelige akter. Retslægerådet vurderer, om der er dokumentation for, at det drejer sig om CRPS og ikke blot en kronisk CRPS-lignende smertetilstand. Retslægerådet lægger i den forbindelse stor vægt på internationalt anerkendte diagnostiske kriterier, såsom Budapest-kriterierne og at der er dokumentation i de fremlagte akter for, at kriterierne er opfyldt.

Årsagssammenhæng ved CRPS kan være vanskelig at vurdere, idet patogenesen for CRPS er ukendt, men Retslægerådet finder, at udvikling af CRPS forudsætter et udløsende traume med smerter. Traumet kan dog være meget beskedent, og Retslægerådet finder ikke tilstrækkelig evidens for, at CRPS kan opstå spontant. Ved behandlingsskader vurderes det, om traumet (f.eks. en operation) kan have udløst CRPS. Ved forudgående traume er det sandsynligvis en kombination af traumet og den nødvendige behandling, der udløser CRPS, og ikke behandlingen alene. Retslægerådet lægger i vurderingen af årsagssammenhæng vægt på tidstro dokumentation af anamnese, relevante symptomer og objektive fund i de lægelige akter, dokumentation af forudbestående traume, strakssymptomer inden for 72 timer og objektive forhold beskrevet i gode speciallægeerklæringer.

Der er ikke enighed om hyppigheden af CRPS. Enkeltstående symptomer og objektive tegn er hyppige, men fuldt udviklet CRPS er sjældent. Efter kirurgi er forekomsten af CRPS klart under 2%.

Retslægerådet kan anvende video- eller fotodokumentation i form af overvågning i erstatningssager, som en del af Rådets vurderingsgrundlag, hvis det understøtter en lægefaglig vurdering.

Du kan se indlægsholdernes præsentationer her (pdf)

4.2

Referat af Retslægerådets temamøde om commotio cerebri den 8. oktober 2024

Retslægerådet afholdt temamøde om commotio cerebri den 8. oktober 2024 i Bella Centeret i København for Retslægerådets medlemmer, sagkyndige og andre interesserede for at give deltagerne en aktuel og opdateret viden om området.

Programmet for temamødet var følgende

Velkomst

Ved Torben Bæk Hansen, formand for Retslægerådet, professor, cheflæge, ph.d., Regionshospitalet Gødstrup.

Introduktion og afgrænsning af dagens tema

Ved Carsten Reidies Bjarkam, medlem af Retslægerådet, professor, ledende overlæge, ph.d., dr. med., Aalborg Universitetshospital.

The biology of mild head trauma in professional sport

Ved Niklas Marklund, professor, overlæge, ph.d., Neurokirurgisk afdeling, Lunds Universitet, Sverige.

Diagnostik og håndtering af hjernerystelse

Ved Hana Malá Rytter, cand psych., ph.d., Dansk Center for Hjernerystelse, Københavns Universitet.

Posttraumatisk hovedpine og postcommotionelle symptomer

Ved Henrik Schytz, ph.d., dr. med., lektor, overlæge, Dansk Hovedpinecenter, Københavns Universitet.

Afrunding på dagens tema

Ved Hanne Gottrup, medlem af Retslægerådet, ph.d., overlæge, Aarhus Universitetshospital.

 

Retslægerådets formand Torben Bæk Hansen bød velkommen, betonede emnets vigtighed og kompleksitet. Han takkede hernæst oplægsholderne for deres velvillighed til at belyse emnet.

Rådsmedlem Carsten Reidies Bjarkam belyste med udgangspunkt i danske forhold at mere end 20.000 danskere årligt søger hospital grundet hovedtraume. Heraf vil mere end 90% have et let eller minimalt hovedtraume, mens de resterende har sværere skader som kan påvises på hjerneskanninger og i visse tilfælde nødvendiggør videre kirurgisk og intensiv behandling. Alle hovedtraumer kan potentielt resultere i en hjernerystelse, men hos hovedparten vil hjernerystelsessymptomerne være eneste foreliggende tegn på at skaden også har påvirket hjernen.

Professor Niklas Marklund gennemgik sin nyeste forskning om hjernevævets biologiske reaktioner på mildt hovedtraume i forbindelse med sportsudøvelse. Det er typisk for de fleste hjernerystelsestilfælde at man ikke med de forhåndenværende kliniske hjerneskannere og kliniske undersøgelsesmetodikker kan påvise nogle synlige tegn på hjerneskade. Ikke desto mindre ser vi hos sportsudøvere som i deres karriere udsættes for gentagne oftest lettere hovedtraumer at de i efterforløbet har en øget risiko for at udvikle kognitive og psykiske symptomer, som i værste fald kan ende i demens. Niklas Marklund redegjorde for at man ved avancerede forskningsmetodikker kunne påvise at selv lettere hovedtraume ændrede hjernens energiomsætning og iværksatte inflammatoriske processer resulterende i amyloidophobning og ændret gentranskription som muligvis er forklaringen på de varige skader som kan ses efter gentagne hjernerystelser.

Neuropsykolog og Leder af Dansk Center for Hjernerystelse Hana Malá Rytter beskrev hernæst de diagnostiske kriterier, symptomer og kliniske fund som er nødvendige for diagnosen hjernerystelse, med udgangspunkt i de senest reviderede og konsensusbaserede diagnostiske kriterier fra American Congress of Rehabilitation Medicine (ACRM 2023) . Der skal således være et plausibelt traume som er kraftigt nok til at udsætte hjernen for bevægelse (rystelse) hvorved de lange nervebaner i centralnervesystemet udstrækkes. Plausible traumemekanismer vil således være slag direkte mod hovedet, eller at hovedet med kraft rammer en modstand. Ligeledes vil traumer hvor hele kroppen (og dermed også hjernen) udsættes for pludselig acceleration, deceleration eller rotation kunne resultere i hjernerystelse. Umiddelbart i efterforløbet af et plausibelt hovedtraume skal der foreligge tegn på observeret akut hjernepåvirkning, såsom bevidstløshed, eller bevidsthedsændringer, ligesom der også i denne fase kan optræde forvirring samt kognitive og psykiske ændringer. Tegnene på akut hjernepåvirkning vil ofte have en kortere varighed da der ellers vil være tale om sværere hjernepåvirkning og dermed moderat-svært hovedtraume, men følges i efterforløbet ved hjernerystelse af kliniske symptomer som hovedpine, kvalme og eventuelt opkastninger, lyd- og lysoverfølsomhed, træthed og almen uoplagthed. Hjernerystelsesdiagnosen kræver således at der foreligger et plausibelt traume, som resulterer i akut hjernepåvirkning og efterfølgende udvikling kliniske symptomer karakteristisk for hjernerystelse. Hana Rytter afsluttede sit oplæg ved at pointere at vores behandlingstilgang til hjernerystelse er ændret fra tidligere anbefaling om ro og hvile i mørkt rum, til nu at fokusere på at man så hurtigt som muligt skal i gang med vanlige aktiviteter, samt at man for den mindre del af patienterne som udviser varige symptomer bør have en mere aktiv behandlende rolle. 

Overlæge og lektor Henrik Schytz fra Dansk Center for Hovedpine belyste i sit oplæg hvorledes hovedpine efter traume klinisk adskiller sig fra andre typer af hovedpine som spændingshovedpine og migræne. Efter en hjernerystelse vil de kliniske symptomer hos de fleste fortage sig i løbet af uger, men hos en mindre gruppe persisterer symptomer som hovedpine, træthed, lyd- og lysoverfølsomhed, påvirket hukommelse og koncentrationsevne i mere end 3 måneder og benævnes da postkommotionelle symptomer.  Tilstanden kronificeres nemt og det er derfor vigtigt at de ramte identificeres tidligt, så man kan iværksætte en aktiv behandlingsindsats med udgangspunkt i den enkeltes udfordringer.    

Slutteligt var der flere spørgsmål fra det fremmødte publikum som primært centrerede sig omkring vores endnu manglende medicinske forståelse af hvorfor nogle udvikler postkommotionelle symptomer og at man her nok snarere burde anskue denne problemstilling i en bio-psyko-social sammenhæng.

Mødet blev hernæst rundet af, med stor tak til de fremmødte oplægsholdere.

Se indlæggene fra temamødet her

Konklusion

Diagnosen Commotio cerebri stilles på basis af et plausibelt traume som er kraftigt nok til at udsætte hjernen for bevægelse (rystelse), hvorved de lange nervebaner i centralnervesystemet udstrækkes. Det kan være i form af slag direkte mod hovedet, eller at hovedet med kraft rammer en modstand. Ligeledes vil traumer hvor hele kroppen (og dermed også hjernen) udsættes for pludselig acceleration, deceleration eller rotation kunne resultere i hjernerystelse. Der vil umiddelbart i forbindelse med traumet foreligge tegn på observeret akut hjernepåvirkning, såsom bevidstløshed, eller bevidsthedsændringer, ligesom der også i denne fase kan optræde symptomer som forvirring samt kognitive og psykiske ændringer.

Hjernerystelsesdiagnosen kræver således, at der foreligger et plausibelt traume, som resulterer i akut hjernepåvirkning og efterfølgende udvikling kliniske symptomer karakteristisk for hjernerystelse.

4.3

Hvilke kriterier ligger til grund for vurderingen af årsagssammenhæng i Retslægerådets besvarelser?

Kausalitet i medicin refererer til forholdet mellem en årsag og dens effekt. Eksempelvis er der en veldokumenteret kausal sammenhæng mellem rygning og udviklingen af lungekræft, idet epidemiologiske studier har vist, at rygere har en markant højere risiko for at udvikle lungekræft sammenlignet med ikke-rygere. Eksemplet illustrerer, hvordan kausalitet kan etableres gennem epidemiologiske studier, men kausalitet kan også vises gennem kliniske forsøg og forskning i biologiske mekanismer.

Vurderingen af årsagssammenhæng kan derfor foretages ud fra forskellige kriterier, afhængigt af konteksten.

I en sag forelagt i 2024 blev følgende spørgsmål stillet til Retslægerådet:

Ud fra hvilke kriterier er vurderingen af årsagssammenhæng (ætiologi og/eller patogenese) foretaget ud fra (fx Bradford Hill-kriterierne, den juridiske betingelseslære eller lignende)?

Bradford Hill-kriterierne består af ni principper, som kan hjælpe med at etablere epidemiologisk evidens for en kausal sammenhæng mellem en formodet årsag og en observeret effekt.

  1. Styrke: En stærk association øger sandsynligheden for en kausal sammenhæng.
  2. Konsistens: Gentagne observationer af sammenhængen i forskellige studier og under forskellige forhold styrker evidensen.
  3. Specificitet: En specifik sammenhæng mellem en faktor og en effekt øger sandsynligheden for kausalitet.
  4. Temporalitet: Årsagen skal forekomme før effekten.
  5. Biologisk gradient: En dosis-respons sammenhæng, hvor større eksponering fører til større effekt.
  6. Plausibilitet: En plausibel biologisk mekanisme mellem årsag og effekt.
  7. Koherens: Sammenhæng mellem epidemiologiske og laboratoriefund.
  8. Eksperiment: Eksperimentelle beviser kan understøtte kausaliteten.
  9. Analogi: Ligheder med andre etablerede kausale sammenhænge.

Denne vurdering anvendes i epidemiologiske studier, som er relevant i eksempelvis påvisningen af sammenhæng mellem rygning og udvikling af forskellige kræftsygdomme. Den lægger også op til, at der er tale om en risikovurdering og ikke en direkte kausalitet. Med andre ord forøger rygning risikoen for udvikling af visse kræftsygdomme, men alle rygere udvikler ikke nødvendigvis kræftsygdom.

Retslægerådets vurderinger omhandler enkeltpersoners retsforhold, hvorfor Bradford Hill-kriterierne ikke kan anvendes som andet end baggrundsviden gennem den publicerede litteratur på området og ikke anvendes direkte i den konkrete sag i forhold til årsagsbidrag i kausaliteten.

Den juridiske betingelseslære fokuserer på, om en handling eller undladelse er en nødvendig betingelse for, at skaden indtræffer. Hvis skaden ikke ville være sket uden den påståede skadevoldende årsag, anses der for at være årsagssammenhæng. Denne vurdering indebærer en helhedsvurdering af årsagsrækken, hvor man ser på, om den skadevoldende årsag er en nødvendig betingelse blandt alle andre årsagsfaktorer. Et eksempel kunne være, at man ikke kan pådrage sig et brud i skinnebenet på en almindelig rask knogle, uden at der er et traume mod knoglen med en vis kraft, eksempelvis et fald eller en tackling under fodbold – altså er der en årsagsrække, hvor et traume fører til et skinnebensbrud, der ellers ikke ville være opstået.

Denne vurdering hviler i høj grad på tidstro oplysninger om en hændelse og deraf følgende symptomer i umiddelbar tæt relation til hændelsen. I vurdering af årsagssammenhæng og årsagsbidrag lægger Retslægerådet derfor stor vægt på tidstro beskrivelser i den fremlagte dokumentation, især i de sager, hvor der ikke er påviselige skader ved eksempelvis røntgenundersøgelser eller scanninger.

Hvor tæt sammenhængen skal være er kontekstafhængig, men normalt vil dokumentation af opståede symptomer inden for en periode på 72 timer efter en konkret hændelse styrke skønnet i forhold til en sandsynlig årsagssammenhæng. Modsat vil symptomer, der først dokumenteres flere måneder senere, tillægges mindre betydning i vurderingen af årsagssammenhæng, da mange symptomer kan ses både som følge af et traume men også udvikles uden relation til traume, eksempelvis hovedpine og koncentrationsbesvær. I den sammenhæng koncentrerer Retslægerådets vurdering sig om et skøn i forhold til årsagssammenhæng til den konkrete hændelse, og det er ikke Retslægerådets opgave, at pege på alternative årsager til symptomerne.

4.4

Retslægerådets kompetence

Retslægerådet kunne ikke, i en sag vedrørende ansættelsesforhold, besvare de forelagte spørgsmål, da der ikke var tale om afgivelse af et lægefagligt skøn vedrørende en enkeltpersons retsforhold.

Retslægerådet er et uafhængigt råd, der besidder lægefaglig ekspertise. Retslægerådets opgave er at afgive lægefaglige og farmaceutiske skøn til offentlige myndigheder i sager om enkeltpersoners retsforhold.

Sagen vedrørte en læge, der havde været ansat på en privatklinik. Den pågældende læge blev suspenderet og sidenhen bortvist, idet arbejdsgiveren var af den overbevisning, at lægen havde udskudt re-operationer baseret på kontraktuelle forhold og ikke baseret på lægelige indikationer. Lægen stævnede herefter arbejdsgiveren, med påstand om, at arbejdsgiveren skulle betale et beløb til lægen, da der efter lægens vurdering var tale om uberettiget bortvisning og uberettiget modregning i løn.

Under sagen blev der fremlagt et antal patientforløb, hvor der var planlagt re-operation. Lægens arbejdsgiver ønskede sagen forelagt for Retslægerådet. Retten besluttede, at udvalgte spørgsmål skulle forelægges for Retslægerådet.

Under Retslægerådets sagsbehandling blev rådet opmærksom på, at spørgetemaet indeholdt spørgsmål om lægefaglige skøn, for så vidt angik de patienter (enkeltpersoner), der var behandlet af lægen, men at retssagen ikke vedrørte de pågældende patienters retsforhold, men lægens retsforhold.

Retslægerådet meddelte herefter følgende:

”Med sagens tilbagesendelse skal Retslægerådet bemærke, at rådet ikke ser sig i stand til at afgive udtalelse i nærværende sag.

(…)

Retslægerådets opgave er at afgive lægevidenskabelige og farmaceutiske skøn til offentlige myndigheder i sager om enkeltpersoners retsforhold, jf. § 1 i lov om Retslægerådet. Efter det for Retslægerådet fremlagte handler sagen om retsforholdet mellem [lægen] og dennes tidligere [arbejdsgiver] i forbindelse med [lægens] bortvisning fra [arbejdsgiveren].

De for Retslægerådet fremlagte spørgsmål omhandler vurderingen af en række patienters tilstande som følge af [lægens] behandling af disse. Patienterne er ikke parter i sagen, og sagen har efter det for Retslægerådet forelagte ikke umiddelbar betydning for patienternes retsforhold. Det er på den baggrund Retslægerådets vurdering, at sagen ikke er omfattet af Retslægerådets kompetence, idet den ikke vedrører spørgsmål om lægevidenskabelige eller farmaceutiske skøn i sager om enkeltpersoners retsforhold.

Retslægerådet skal i den forbindelse henvise til afgørelserne trykt i U 2003.2469 Ø og U 2006.2068 H samt til Retslægerådets Årsberetning 2007, s. 11-17.

Retslægerådet kan således ikke udtale sig i sagen. Rådet bemærker dog, at retten eller sagens parter har mulighed for eventuelt at påpege forhold, der dokumenterer en umiddelbar betydning for enkeltpersoners retsforhold omfattet af Retslægerådets kompetence, jf. lov om Retslægerådet § 1. Rådet vil derefter på ny tage stilling til, om betingelserne for, at rådet kan afgive udtalelse, er opfyldt.

Retslægerådet foretager sig ikke yderligere på det foreliggende grundlag.”

Retslægerådet modtog herefter rettens kendelse, hvoraf fremgår:

”(…) Efter § 1 i lov om Retslægerådet er rådets kompetence angivet som ”sager om enkeltpersoners retsforhold”.

Nærværende sag vedrører det ophørte ansættelsesforhold mellem parterne, og udfaldet af sagen har ikke betydning for retsforholdet for de patienter, som Retslægerådet er anmodet om at afgive udtalelse om. Efter den fortolkning, der er anlagt på § 1 i lov om retslægerådet, kan det herefter ikke pålægges Retslægerådet at afgive en udtalelse i sagen.

Rettens beslutning af [dato] om at forelægge sagen for Retslægerådet omgøres derfor, jf. retsplejelovens § 222.”

 

Kommentar

Det fremgår af § 1 i lov om Retslægerådet, at Retslægerådet kan afgive lægefaglige og farmaceutiske skøn til offentlige myndigheder i sager om enkeltpersoners retsforhold.

Retslægerådet har anlagt den fortolkning af bestemmelsen, at den enkeltpersons retsforhold, der behandles i (rets)sagen, skal være den enkeltpersons retsforhold, der ønskes Retslægerådets farmaceutiske og lægefaglige skøn om. 

Retspraksis på området

Retslægerådets fortolkning er tidligere prøvet både ved Østre Landsret og ved Højesteret.

I kendelsen fra Østre Landsret, trykt i Ugeskrift for Retsvæsen 2003, side 2469, udtalte Landsretten følgende:

”I lov om Retslægerådet er rådets kompetence angivet som »sager om enkeltpersoners retsforhold«. Den retssag, som verserer mellem de indkærede, vedrører retsforholdet mellem [kommunen] og [ansvarsforsikringsselskabet]. Efter de foreliggende oplysninger har udfaldet af retssagen ikke umiddelbar betydning for [skadelidtes] retlige forhold. Det forhold, at parterne finder, at [skadelidtes] helbredsmæssige forhold er af betydning for afgørelsen af deres retstvist, og den omstændighed, at rådets besvarelse af spørgsmål muligvis vil kunne påberåbes i anden retstvist, kan ikke medføre, at søgsmålet mellem de indkærede har en sådan karakter, at Retslægerådet kan pålægges at udtale sig i sagen. Kærendes påstand tages derfor til følge som nedenfor bestemt.” 

I kendelsen fra Højesteret, trykt i Ugeskrift for Retsvæsen 2006, side 885, drejede sagen sig om en fodboldspiller, der fik en skade. Fodboldspillerens klub anlagde herefter sag mod forsikringsselskabet med påstand om udbetaling af en forsikringssum. Fodboldspilleren anlagde samtidig sag mod forsikringsselskabet. Retslægerådet afgav udtalelse til sagernes behandling i byretten, hvor både fodboldspilleren og fodboldklubben havde sagsøgt forsikringsselskabet. Sagen mellem fodboldspilleren og forsikringsselskabet blev forligt, mens sagen mellem fodboldklubben og forsikringsselskabet blev indbragt for landsretten. Under sagens behandling ved landsretten godkendte landsretten yderligere spørgsmål til Retslægerådet. Retslægerådet meddelte, at sagen faldt udenfor rådets arbejdsområde, jf. § 1 i lov om Retslægerådet, og at rådet derfor måtte afstå fra at afgive udtalelse i sagen.

Landsretten pålagde ikke Retslægerådet at afgive udtalelse. Dette begrundede landsretten med, at sagen for landsretten vedrørte retsforholdet mellem fodboldklubben og forsikringsselskabet. Landsretten fandt, at det forhold, at fodboldspilleren kunne gøre krav på en del af forsikringssummen ikke medførte, at udfaldet af retssagen havde umiddelbar betydning for fodboldspillerens retsforhold. Landsretten fandt endvidere, at Retslægerådet ikke var forpligtet til at besvare et nyt spørgetema, hvis betingelsen i § 1 i lov om Retslægerådet ikke længere var opfyldt.

Fodboldklubben kærede kendelsen til Højesteret med påstand om, at Retslægerådet skulle pålægges at udtale sig i sagen. Højesteret stadfæstede landsrettens kendelse af de grunde, der var anført af landsretten.

Retslægerådets kommentar

Lovens afgrænsning af Retslægerådets kompetence til alene at udtale sig om enkeltpersoners retsforhold har været gennemgående i Retslægerådets eksistens, også selvom der har været mindre forskelle i formuleringen i de forskellige love.

Retslægerådets praksis om hvorvidt en sag vedrører en enkeltpersons retsforhold er som beskrevet i flere tilfælde blevet prøvet af domstolene. Ovenstående kendelser viser, at domstolene har fortolket § 1 i lov om retslægerådet på samme måde som Retslægerådet har praksis for.

På baggrund af retspraksis vil Retslægerådet fortsat anlægge den samme fortolkning af bestemmelsen, som rådet hidtil har haft praksis for.

Uagtet ovenstående, har Folketinget dog på visse områder besluttet, at Retslægerådet skal behandle sager om enkeltpersoner, hvor det ikke er de(n) enkeltperson(er) der er part i den pågældende sag. Dette sker f.eks. i sager, hvor Retslægerådet i medfør af § 11 i autorisationsloven skal afgive udtalelse i sager om eventuel fratagelse af sundhedspersoners autorisation eller indskrænkning af deres virksomhedsområde. Ovenstående fortolkning ændrer ikke på, at Retslægerådet fortsat afgiver udtalelse i disse sager.

4.5

Spørgsmål omhandlende patientsikkerhed i autorisationssager

Processen for autorisationssager

En autoriseret sundhedsperson kan få frataget sin autorisation af flere årsager, som typisk relaterer sig til patientsikkerhed og personens evne til at udføre sit arbejde korrekt.

Nogle af de mest almindelige årsager er: 

  1. Grov faglig forsømmelighed: Hvis eksempelvis en læge gentagne gange udviser alvorlige fejl eller mangler i sin behandling af patienter, kan det føre til fratagelse af autorisationen.
  2. Misbrug af rusmidler: Alkohol- eller stofmisbrug, der påvirker den autoriserede sundhedspersons evne til at udføre sit arbejde sikkert og effektivt.
  3. Legemlig eller psykisk sygdom: En fysisk eller psykisk tilstand, der gør personen uegnet til at varetage sit erhverv.
  4. Overtrædelse af lovgivning: Hvis en autoriseret sundhedsperson bryder lovgivningen, herunder autorisationsloven, kan det føre til fratagelse af autorisationen.

Processen involverer typisk følgende trin:

  1. Tilsynssag: Styrelsen for Patientsikkerhed opretter en tilsynssag, hvis der er mistanke om, at en sundhedsperson ikke udviser nødvendig omhu og samvittighedsfuldhed i sit arbejde.
  2. Undersøgelse: Styrelsen undersøger sagen, hvilket kan inkludere samtaler med den pågældende sundhedsperson og indsamling af relevant dokumentation.
  3. Midler til sanktion: Hvis Styrelsen vurderer, at der er grundlag for sanktion, kan der iværksættes skærpet tilsyn, midlertidig fraskrivelse af autorisation eller andre restriktioner.
  4. Permanent fratagelse: En permanent fratagelse af autorisation kan kun ske ved en domstolsafgørelse. Styrelsen skal inden for to år fra en midlertidig fratagelse anlægge sag ved domstolene, hvis fratagelsen skal gøres permanent.
  5. Frivillig fraskrivelse af autorisation er også muligt, hvor sundhedspersonen selv henvender sig til Styrelsen for Patientsikkerhed for at fraskrive sig autorisationen.

Hvis Styrelsen ønsker at foretage en permanent fratagelse af autorisationen, sker det altså ved en domstolsafgørelse, hvor sagen forinden forelægges Retslægerådet.

Spørgsmål til Retslægerådet i autorisationssager

Spørgsmålene til Retslægerådet kan dreje sig om konkrete handlinger, hvor Retslægerådet bedes udtale sig om sundhedspersonens adfærd i behandling af patienter, og om de beskrevne handlinger er i overensstemmelse med almen anerkendt faglig standard.

Det sker desuden ofte, at der fra Kammeradvokaten, der fører sagen på vegne af Styrelsen for Patientsikkerhed, stilles spørgsmål til Retslægerådet, der handler om et fremtidsscenarie. Altså om hvad der vil kunne ske, hvis sundhedspersonen fortsætter sit virke trods fortsat sygdom eller misbrug.

Eksempel:

Spørgsmål:

I forlængelse af de ovenstående spørgsmål anmodes Retslægerådet om at oplyse, om XX’s lidelser og symptomer efter almindelig lægelig erfaring vil påvirke evnen til at træffe nødvendige, rationelle og relevante beslutninger i arbejdet som læge.

Svar:

Spørgsmålet indeholder både en hypotetisk komponent, ligesom det også er af generel karakter. Retslægerådet skønner dog, at henholdsvis påvirkning af de nævnte stoffer og pågående abstinenssymptomer efter ophør vil indebære en stor risiko for, at evnen til at træffe nødvendige, rationelle og relevante beslutninger i arbejdet som læge vil være påvirket.

Spørgsmålet indebærer således ikke en vurdering af konkrete handlinger, men en vurdering af, hvilken konsekvens der ville kunne være af, at sundhedspersonen ikke fratages sin autorisation. Retslægerådet er normalt tilbageholdende med at svare på hypotetiske spørgsmål, men erkender, at netop i autorisationssagerne kan der være et særligt behov for en vurdering af den fremadrettede risiko for sundhedspersonens adfærd, hvilket ovenstående svar er udtryk for. Muligheden for at besvare spørgsmål omhandlende disse fremtidsscenarier er dog forskellig fra sag til sag og afhænger af den bagvedliggende årsag til, at der ønskes en autorisationsfratagelse. Ved kronisk sygdom som eksempelvis hjerneskade kan Retslægerådet skønne, at der ikke længere er sandsynlighed for bedring, ligesom der ved visse psykiatriske lidelser foreligger en dårlig prognose. Det er langt vanskeligere at forudse et forløb af misbrug, hvor forløbet, indtil sagen forelægges Rådet, sammen med personens sygdomshistorik, er det grundlag, man kan besvare de stillede spørgsmål på.

Retslægerådet vil derfor altid fra sag til sag forholde sig til, om det er muligt at besvare spørgsmål omhandlende den autoriserede sundhedspersons virke i et tænkt fremtidsscenarie, da de indeholder et hypotetisk element.

Spørgsmål til Retslægerådet, der relaterer sig til ’patientsikkerhed’

En anden hyppig type spørgsmål, der stilles til Retslægerådet i autorisationssager, handler om ”Patientsikkerhed”.

Det er indlysende, at kernen i autorisationsfratagelse foretages med baggrund i risikoen for at sundhedspersonen begår fejl i behandling og pleje med risiko for, at det har konsekvenser for patienterne.

I en ældre sag forelagt rådet i 00’erne, hvor en kirurg havde foretaget en række operationer, der var dårligt dokumenterede og med mangelfuld journaldokumentation samt patientinformation, udtalte Retslægerådet, at lægens virke påvirkede patienternes sikkerhed, og ”at et påbud som beskrevet er begrundet i hensyn til patientsikkerheden”, hvor man henviste til en tidligere fremlæggelse af samme sag, hvor Retslægerådet vurderede, at sagsøgtes manglende overholdelse, af det af Sundhedsstyrelsen afgivne påbud, vil kunne indebære fare for patienter.

I nutiden anvendes begrebet ”Patientsikkerhed” med en anden betydning. Patientsikkerhed er således en afgørende del af sundhedsvæsenet, der fokuserer på at forhindre skader på patienter under behandling. Det omfatter en række initiativer og procedurer, der sigter mod at minimere risikoen for fejl og utilsigtede hændelser.

Indtil 2013 var det Sundhedsstyrelsen, der varetog tilsyn med autoriseret sundhedspersonale, hvorefter man oprettede Styrelsen for Patientsikkerhed. Styrelsen rådgiver myndigheder og sundhedspersoner om patientsikkerhed og sundhedsfaglige spørgsmål. Ligesom Styrelsen udsteder autorisationer til sundhedspersoner og sikrer, at de opfylder de nødvendige faglige krav. De fører tilsyn med behandlingssteder og sundhedspersoner for at sikre, at de lever op til gældende standarder og regler.

Det er derfor nærliggende at begrebet ”Patientsikkerhed” nu har vundet indpas i de spørgsmål, som stilles til Retslægerådet i forbindelse med autorisationssagerne.

Eksempel:

Spørgsmål:

Retslægerådet anmodes om at oplyse, om XX i perioden fra 2022 og frem har haft en adfærd, der giver anledning til bekymring for patientsikkerheden.

Svar:

Adfærd som beskrevet i besvarelsen af spørgsmål xx vil kunne påvirke funktionen i arbejdet som læge, men vurderingen af betydningen for patientsikkerheden ligger i Styrelsen for Patientsikkerhed.

Afsluttende bemærkninger

Set i lyset af, at begrebet ”Patientsikkerhed” har fået en bredere definition, og at der er oprettet ”Styrelsen for Patientsikkerhed”, er Retslægerådet tilbageholdende med at forholde sig til ”Patientsikkerhed” og finder, at begrebet ”Patientsikkerhed” set i kontekst af autorisationssager bør defineres af Styrelsen for Patientsikkerhed.

Det betyder ikke, at Retslægerådet afviser at vurdere om en given handling er i overensstemmelse med almen anerkendt faglig standard, ligesom der som beskrevet ovenfor, også i konkrete tilfælde kan skønnes om risikoen for manglende opfyldelse af almen anerkendt faglig standard i et givent fremtidsscenarie for sundhedspersonen. Det er så op til Styrelsen for Patientsikkerhed at vurdere autoriserede sundhedspersoners adfærd og handlingers betydningen for Patientsikkerheden og betydningen i den konkrete autorisationssag, hvor Retslægerådets vurderinger og svar indgår som en vigtig del af vurderingsgrundlaget.

4.6

Tvangsfikseringer, nævnskendelser og retssager

Tvang er et redskab i psykiatrien, der kan anvendes, hvis alt andet er forsøgt, eller hvis andet ikke vurderes at være tilstrækkeligt i den konkrete situation. Eksempelvis hvis ikke det er muligt at opnå patientens informerede samtykke eller frivillige medvirken, og forskellige præmisser er opfyldt.

Tvangen er reguleret i psykiatriloven, da den vurderes at være et indgreb i de grundlovsbeskyttede frihedsrettigheder.

Tvang kan være en nødvendighed, både for behandlingen af patienten og for patienten selv. En patient kan eksempelvis tvangsfikseres for at afværge, at vedkommende udsætter sig selv for at lide skade på legeme og helbred. Det er en forudsætning for iværksættelse af tvangsfikseringen, at en overlæge på grundlag af patientens aktuelle tilstand har vurderet nødvendigheden af tvangsfiksering, og at anvendelse af andre midler, for eksempel øget tilsyn, har vist sig utilstrækkeligt eller uigennemførligt som følge af patientens tilstand.

Tvangsfiksering

Tvangsfiksering er en af de tre typer af tvang, der kan anvendes i psykiatrien. Overordnet kaldes de for frihedsberøvelse, fysisk magtanvendelse og anden tvang, samt tvangsbehandling. Tvangsfiksering betegnes som fysisk magtanvendelse.

Midlerne, der må anvendes til tvangsfiksering er bælte, hånd- og fodremme, samt handsker. Tvangsfiksering må kun anvendes i det omfang det er nødvendigt for at afværge, at en patient a) udsætter sig selv eller andre for nærliggende fare for at lide skade på legeme og helbred, b) forfølger eller på anden lignende måde groft forulemper medpatienter, og/eller c) øver hærværk af ikke ubetydeligt omfang.

Udgangspunktet er, at der anvendes (mave-)bælte, og at man kan supplere med remme/handsker.

Kritik

Danmark har gennem de seneste årtier, såvel nationalt, som internationalt, modtaget kritik for brugen af tvang i den danske psykiatri.

Den Europæiske Torturforebyggelseskomité har siden 2002 kritiseret Danmark for udbredt brug af tvang i den danske psykiatri. Kritikken er blevet gentaget i 2008, 2014 og 2019. Danmark er også blevet kritiseret for samme forhold af FN’s Menneskerettighedskomité, Torturkomité, Handicapkomité og Børnekomité.

Klageadgang, herunder retssager

Når en borger har været udsat for et tvangsindgreb, har borgeren ifølge psykiatriloven ret til at klage. Det er Det Psykiatriske Patientklagenævn, der behandler disse klager. Det Psykiatriske Ankenævn er ankeinstans for afgørelser, der er truffet af Det Psykiatriske Patientklagenævn, om blandt andet tvangsbehandling og anvendelse af fysisk magt. Ankenævnets afgørelser kan herefter indbringes for domstolene.

Danmark blev i 2020 ved Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol dømt for krænkelse af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) artikel 3 om forbud mod umenneskelig og nedværdigende behandling. Det er omstændigheder vedrørende opretholdelse og ophør af fikseringen, som domstolen har vurderet i strid med artikel 31. Det fremgår af dommen, at den psykiatriske patient blev bæltefikseret og forblev det i knap 23 timer. Retten fandt, at iværksættelsen af bæltefikseringen var det eneste middel til rådighed for forebyggelse af den øjeblikkelige eller overhængende skade på personale og patienter på hospitalet. Det fremgår desuden, at retten lagde vægt på, at patienten ikke blev tilset af en læge i perioden fra kl. 22:46 og kl. 10:30 den følgende dag. Retten lagde dertil vægt på, at beslutningen om at stoppe fikseringen blev taget kl. 10:30, men at fikseringen uden nærmere forklaring først blev fjernet kl. 12:05. Retten vurderede på den baggrund, at tvangsfikseringen var i strid med artikel 3. Det udløste en erstatning på € 10.0002.

Andre sager er sidenhen blevet afsluttet med et forlig.

Retslægerådets bemærkninger

Retslægerådet kan i denne type sag eksempelvis besvare spørgsmål om, hvorvidt mindstemiddelprincippet vurderes at være anvendt.

Af sager, der har været forelagt for Retslægerådet, fremgår det, at Patientklagenævnet i flere tilfælde fandt, at det ikke var tilstrækkeligt dokumenteret (i journalen), at alle andre mindre indgribende tvangsmidler var forsøgt. Der er også eksempler på underkendelser af tvangsfiksering, selv om det i journalen eksplicit er noteret, at medicinering ikke vurderes tilstrækkeligt effektivt til forebyggelse af den foreliggende fare.

Retslægerådet bemærker i den forbindelse, at det forekommer, at der af føromtalte nævn stilles høje krav til lægerne, for så vidt angår journalføringen og dokumentationen i forløbet, således at det fremover i tilstrækkeligt omfang vil kunne danne dokumentation for et tvangsindgreb.

Af Vejledning om journalføring for sygehuse og det præhospitale område, nr. 9472, af 25. juni 20243, fremgår om formålet, at

”...patientjournalen primært er et arbejdsredskab for det sundhedsfaglige personale og en forudsætning for en sikker og kontinuerlig behandling. Journalen giver indsigt i og overblik over behandlingsforløbet for det sundhedsfaglige personale, som er involveret i patientens behandling.

Ud over det primære formål er journalen også et vigtigt informationsgrundlag for patienten, og den giver samtidig patienten mulighed for inddragelse i egen behandling. Journalen kan også bidrage til fx læring, kvalitetsudvikling, forskning og som dokumentation for hændelsesforløb i klage- og erstatningssager m.v.”

Retslægerådet bemærker, at domstolene i flere sager har valgt at lægge afgørende vægt på rådets udtalelse, om hvorvidt mindstemiddelprincippet vurderes at være anvendt, fremfor på Det Psykiatriske Patientklagenævns afgørelse.

4.7

Spørgsmål til Retslægerådet, der indeholder forelæggelse af video- og observationsmateriale som dokumentation

Retslægerådet oplever, at rådet i tiltagende grad bliver præsenteret for spørgsmål omhandlende video- og observationsmateriale. Spørgsmålene går i hovedtræk på, at Retslægerådet bedes vurdere videoen og sammenholde det, der foregår på videoen, med, hvad der beskrives i de fremlagte lægelige dokumenter om hvad den observerede person er i stand til at gøre. Det kan eksempelvis være oplysninger fra speciallægeerklæringer, hvor det er oplysninger fra personen selv, eksempelvis om, hvad de formår at bruge en arm til, hvor langt de kan gå, og hvad de ikke er i stand til.

Retslægerådet har den 8. oktober 2013 afholdt et temamøde om anvendelse af video- og observationsmateriale. Rådets konklusion er refereret i årsberetningen for 2013, hvoraf det fremgår:

Retslægerådet har på baggrund af drøftelserne omkring anvendelsen af videomateriale i de enkelte sager besluttet at stille nøjagtig de samme krav, som der stilles til udformningen af de spørgsmål, der stilles til rådet, til det video- og observationsmateriale, der forelægges rådet i de enkelte sager. Det betyder, at der ved forelæggelsen af sagen skal være tale om konkrete, præcise og klart definerede videosekvenser, der sammen med det foreliggende spørgetema giver Retslægerådet mulighed for på et entydigt fastlagt faktisk grundlag at afgive et kvalificeret lægeligt skøn. Retslægerådet har endvidere på adskillige temamøder i årets løb givet udtryk for, at i det omfang en nærmere konkretiseret videooptagelse, sammen med det i sagen øvrige foreliggende lægelige materiale, kan understøtte en lægefaglig vurdering, kan det ikke udelukkes, at videomaterialet kan indgå i  Retslægerådets vurderingsgrundlag.

Siden 2013 har Retslægerådet fået et tiltagende antal sager, hvor observation i form af videomateriale indgår som dokumentation. Rådet har på den baggrund oparbejdet yderligere erfaring med sager, der indeholder materiale fra videoovervågning, samt hertil relaterede spørgsmål.

Som illustration refereres her spørgsmål fra en konkret sag, hvor det drejede sig om følger efter et trafikuheld.

Tilskadekomne var bevidstløs på skadestedet. Ved traumemodtagelsen på sygehuset fandt man multiple frakturer på store dele af kroppen, både under- og overkrop.

Der forelå en række speciallægeerklæringer, der samlet set gav et billede af symptomer og smerter fra bevægeapparat svarende til frakturområderne og ryggen, samt svære kognitive symptomer. Dertil påvirkning af nerver på begge ben. 

Tilstanden var, ifølge de fremlagte speciallægeerklæringer, vurderet som stationær.

Sagen blev forelagt for Retslægerådet, der blev anmodet om at redegøre for, om sagsøgers aktivitetsniveau i det medsendte observationsmateriale var foreneligt med de symptomer/lidelser/gener, som sagsøger oplyste om?

Retslægerådet svarede:

Spørgsmålet er ikke præcist formuleret, idet begrebet aktivitetsniveau kan dække over en lang række forskellige aktiviteter/funktioner, og det er ikke klart, hvilke specifikke aktiviteter, der sigtes til i spørgsmålet, hvorfor spørgsmålet får resumekarakter, ligesom der mangler en præcisering af, hvilken konkret funktion, der ønskes vurderet i en lægefaglig kontekst.

Retslægerådet ser sig derfor ikke i stand til at besvare spørgsmålet i den stillede form.

Retslægerådet blev desuden bedt om at oplyse, hvorvidt oplysningerne i de lægelige akter omkring sagsøgers gangfunktion – herunder gangafvikling, ganghastighed, distance mv. var forenelige med observationerne? Rådet blev dertil bedt om at oplyse, om det var sædvanligt/overvejende sandsynligt, at genernes intensitet varierede over tid og fra dag til dag?

Retslægerådet henviste til det svar, der er anført ovenfor. Retslægerådet tilføjede, at det var rådets opfattelse, at det ikke indebar en konkret lægelig vurdering at sammenholde/resumere oplysninger fra sagens akter med den observerede adfærd, med mindre at der blev bedt om en specifik lægelig vurdering af en konkret aktivitet eller handling i observationsmaterialet.

Sammenfatning

Retslægerådet er siden 2013 blevet særligt opmærksom på de begrænsninger, anvendelsen af observationsvideoer som grundlag for lægefaglige skøn udgør.

Det er således ikke Retslægerådets opgave at redegøre for, hvad der tydeligt ses i observationsmaterialet og sammenholde det med oplysninger fra lægelige notater eksempelvis speciallægeerklæringer, hvor oplysninger om begrænsninger i forskellige funktioner (eksempelvis gangdistance) stammer fra personen selv. Retslægerådet finder, at denne vurdering har karakter af bevisførelse og ikke indeholder et lægefagligt skøn.

Om en given aktivitet kan gennemføres med smerter eller tilhørende patologiske objektive fund vil ikke fremgå af observationen. Retslægerådet finder således, at en observation af en persons aktiviteter som udgangspunkt har karakter af bevisførelse. Skal disse aktiviteter vurderes i en lægefaglig kontekst, kræver det, at aktiviteterne ses og vurderes lægefagligt i sammenhæng med oplysninger om tilhørende symptomer i forbindelse med aktiviteterne, og at der kan suppleres med relevante objektive fund i en tæt tidsmæssig relation til den observerede aktivitet.

En observationsvideo alene indeholder derfor som udgangspunkt ikke tilstrækkelige oplysninger til, at der kan foretages et egentligt lægefagligt skøn, og Retslægerådet kan ikke påtage sig at foretage en simpel beskrivelse af aktiviteterne, ud fra hvad der ses på en video.

Retslægerådets vil derfor fremover være tilbageholdende med at foretage lægefaglige skøn baseret på videomateriale, medmindre der er tilhørende oplysninger om, hvilke symptomer den pågældende person havde i forbindelse med aktiviteterne og tilhørende objektive fund i forbindelse med aktiviteterne.

5

Statistik

5.1

Antallet af anmodninger om udtalelser modtaget i Retslægerådet 2024

Sagstype Antal*
31. Psykiatrisager 596
32. Færdselssager 63
33. Avlingstid og kastration 4
34. Somatik 1.316
35 Aldersbestemmelse 0
Samlet  1.979

*Antallet er i 2024 opgjort som antallet af modtagne anmodninger om udtalelse. Tidligere har tallene været opgjort efter antallet af  nye sager, der ikke har taget højde for, om der er anmodet om flere udtalelser på samme sag.

5.2

Antallet af udtalelser afgivet af Retslægerådet 2024

Sagstype Antal*
31. Psykiatri 587
32. Færdselssager 71
33. Avlingstid og kastration 4
34. Somatik 1.401
35 Aldersbestemmelse 3
Samlet  2.066

*Antallet er i 2024 opgjort som antallet af henvendelser og anmodninger om udtalelser som Retslægerådet har besvaret. Tidligere har tallene været opgjort efter antallet af afsluttede sager, der ikke har taget højde for, om der er afgivet flere udtalelser på samme sag.

5.3

Sagsbehandlingstider, angivet i dage, i Retslægerådet 2024

Sagsbehandlingstider (dage) 2024
Sagstyper Brutto
Psykiatri 51
Færdselssager 68
Avlingstid og kastration 19
Somatiske sager 159
Aldersbestemmelse 243
Samlet gennemsnitlig sagsbehandlingstid 122

Det bemærkes, at datamaterialet er dannet på baggrund af korrekt registrerede sager i journalsystemet. Data, som ikke opfylder kriterierne for korrekt registrering, indgår således ikke.

I øvrigt bemærkes, at ved ”brutto” inkluderes den tid, der går indtil sagen er tilstrækkeligt oplyst.

6

Folketingsspørgsmål stillet til Retslægerådet

Retslægerådet har i 2024 bidraget til besvarelse af følgende to folketingsspørgsmål.

Spørgsmål 253

Vil ministeren redegøre for, om det er tilfredsstillende, at Retslægerådet indstiller anbringelse på en psykiatrisk afdeling, når to psykiatriske overlæger anbefaler noget andet? Og mener ministeren, at en psykiatrisk anbringelse er tilfredsstillende i forhold til en demens?

Svaret på folketingsspørgsmålet findes ved at klikke her. Linket dirigerer videre til Folketingets hjemmeside.

 

Spørgsmål 255

Vil ministeren redegøre for, hvorfor Retslægerådet anbefaler anbringelse i psykiatrien fremfor på et særligt demensafsnit? Der henvises til artiklen: ”Retssag mod demensramt mand: Læger anbefalede plejehjem til demensramt i retssag, men nu risikerer han at ende i psykiatrien”, tvsyd.dk, den 15. oktober 2024.

Svaret på folketingsspørgsmålet findes ved at klikke her. Linket dirigerer videre til Folketingets hjemmeside.

7

Retslægerådets lovgrundlag og organisation

7.1

Lovbestemmelser m.v.

Lov nr. 60 af 25. marts 1961 om retslægerådet

§ 1. Retslægerådets opgave er at afgive lægevidenskabelige og farmaceutiske skøn til offentlige myndigheder i sager om enkeltpersoners retsforhold. Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om, hvilke myndigheder der over for rådet kan fremsætte begæring om afgivelse af skøn, og i hvilke sager dette kan ske.

§ 2. Rådet består af indtil 12 læger. Det arbejder i 2 afdelinger, af hvilke den ene behandler retspsykiatriske spørgsmål og den anden alle øvrige retsmedicinske spørgsmål.

Stk. 2. Medlemmerne beskikkes af kongen. Justitsministeren udpeger blandt dem en formand og 2 næstformænd, en for hver afdeling.

Stk. 3. Justitsministeren beskikker et antal sagkyndige, af hvilke rådet kan tilkalde en eller flere til deltagelse i en sags behandling.

Stk. 4. Såfremt en sags behandling forudsætter en særlig sagkundskab, som rådets medlemmer og de i stk. 3 nævnte sagkyndige ikke i tilstrækkeligt omfang er i besiddelse af, kan rådet tilkalde andre sagkyndige til at deltage i sagens behandling.

Stk. 5. Beskikkelse af medlemmer og de i stk. 3 nævnte sagkyndige sker for 6 år. Når omstændighederne taler derfor, kan beskikkelse dog ske for et kortere åremål.

§ 3. Justitsministeren beskikker et antal praktiserende læger, tandlæger,
jordemødre, sygeplejersker, hospitalslaboranter, fysioterapeuter, apotekere og apotekermedhjælpere til at deltage i rådets behandling af de i lov om sundhedsvæsenets centralstyrelse § 5 og lov om apotekervæsen § 19 nævnte sager.

Stk. 2. Bestemmelsen i § 2, stk. 5, finder tilsvarende anvendelse.

§ 4. Justitsministeren fastsætter regler om rådets virksomhed.

§ 5. Lov nr. 131 af 16. april 1935 om Retslægerådet ophæves.

Bekendtgørelse nr. 1068 af 17. december 2001 om forretningsorden for Retslægerådet, som ændret ved bekendtgørelse nr. 442 af 29. april 2024

I medfør af § 4 i lov nr. 60 af 25. marts 1961 om Retslægerådet fastsættes:

§ 1. Retslægerådet består af indtil 12 læger.

    Stk. 2. Rådet arbejder i 2 afdelinger. Den ene behandler retspsykiatriske spørgsmål og den anden alle øvrige retsmedicinske spørgsmål.

    Stk. 3. Justitsministeren udpeger blandt rådets medlemmer en formand og 2 næstformænd, en for hver afdeling.

§ 2. Justitsministeren beskikker et antal sagkyndige, af hvilke rådet kan tilkalde en eller flere til deltagelse i en sags behandling.

    Stk. 2. Hvis en sags behandling forudsætter en særlig sagkundskab, som rådets medlemmer og de i stk. 1 nævnte sagkyndige ikke i tilstrækkeligt omfang er i besiddelse af, kan rådet tilkalde andre sagkyndige til at deltage i sagens behandling.

§ 3. En sag behandles i almindelighed af 3 medlemmer eller sagkyndige. Formanden kan udpege flere medlemmer eller sagkyndige til at behandle en sag.

    Stk. 2. Formanden bestemmer i hvilken afdeling, en sag skal behandles, og hvilke medlemmer og sagkyndige, der skal deltage i behandlingen. Den hørende myndighed underrettes efter begæring snarest muligt om formandens bestemmelse herom.

    Stk. 3. I rådets erklæringer angives, hvem der har deltaget i sagens behandling.

§ 4. Den, der er inhabil i forhold til en sag, må ikke medvirke ved rådets behandling af den pågældende sag. Inhabilitet foreligger i samme tilfælde som nævnt i forvaltningsloven.

    Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke, hvis det ville være umuligt eller forbundet med væsentlige vanskeligheder eller betænkelighed at lade en anden træde i den pågældendes sted under sagens behandling.

§ 5. Et medlem eller en sagkyndig, der er udpeget til at deltage i rådets behandling af en sag, og som er bekendt med, at der for den pågældendes vedkommende foreligger forhold, som er nævnt i forvaltningslovens § 3, stk. 1, skal snarest underrette rådets formand herom, medmindre det er åbenbart, at forholdet er uden betydning.

    Stk. 2. Spørgsmålet om, hvorvidt et medlem eller en sagkyndig på grund af inhabilitet er udelukket fra at deltage i rådets behandling af en sag, afgøres af rådets formand.

§ 6. Sagerne behandles i almindelighed skriftligt. Mundtlig behandling finder dog sted, hvis formanden, vedkommende næstformand eller et medlem eller en sagkyndig, der er udpeget til at deltage i behandlingen af sagen, ønsker det.

§ 7. Hvis det skriftlige materiale, der er forelagt for rådet, ikke skønnes at give tilstrækkeligt grundlag for rådets bedømmelse af sagen, meddeler rådet den hørende myndighed, hvilke yderligere oplysninger der vil være af betydning herfor. Rådet tilkendegiver samtidig, om disse oplysninger skønnes mest hensigtsmæssigt at kunne tilvejebringes

1) ved fremsendelse af yderligere skriftligt materiale til rådet, eventuelt på baggrund af en fornyet undersøgelse,

2) ved at rådet forhandler med den læge, der tidligere har afgivet erklæring i sagen eller i øvrigt har kendskab til den person eller det forhold, sagen vedrører, eller

3) ved at rådet lader den person, sagen angår, undersøge af et eller flere af rådets medlemmer eller sagkyndige.

    Stk. 2. Hvis de i stk. 1 nævnte yderligere oplysninger ikke kan fremskaffes eller nægtes tilvejebragt, besvarer rådet de stillede spørgsmål på det foreliggende grundlag, hvis dette er muligt.

§ 8. Rådets erklæringer skal være ledsaget af en begrundelse.

    Stk. 2. Begrundelsen skal om fornødent indeholde en kort redegørelse for de oplysninger vedrørende sagens faktiske omstændigheder, som er tillagt væsentlig betydning for erklæringen. I det omfang erklæringen beror på et skøn, skal begrundelsen angive de hovedhensyn, der har været bestemmende for skønsudøvelsen.

    Stk. 3. Hvis bedømmelsen af forhold, der er af væsentlig betydning for rådets erklæring, giver anledning til tvivl, skal der i begrundelsen redegøres nærmere herfor.

    Stk. 4. Hvis der ikke er enighed om besvarelsen af de stillede spørgsmål, skal dette fremgå af rådets svar.

    Stk. 5. Hvis det findes nødvendigt, at en repræsentant for Retslægerådet afgiver forklaring under en retssag, afgør rådets formandskab, hvem af de voterende der skal anmodes om at afgive forklaring. Hvis der er afgivet dissens, møder rådet i retten både ved en repræsentant for flertallet og en for mindretallet.

§ 9. Har der fundet forhandling sted efter reglen i § 7, nr. 2, skal udfaldet af forhandlingen angives i erklæringen. Har forhandlingen været skriftlig, skal genparter af skrivelserne vedlægges.

§ 10. Det påhviler formanden at indkalde medlemmerne til mindst et årligt møde, hvor spørgsmål af almindelig interesse for rådets virksomhed drøftes.

§ 11. Rådet afgiver en årlig beretning om sin virksomhed til justitsministeren. Beretningen offentliggøres.

§ 12. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2002.

    Stk. 2. Forretningsorden nr. 97 af 20. april 1961 for Retslægerådet ophæves.

7.2

Sagkyndige, herunder beskikkede sagkyndige og rådsmedlemmer, som er anvendt i sager, der blev afsluttet i 2024

Overlæge, ph.d., lektor

Anne-Mette Hejl

Bispebjerg Hospital

Neurologi

 

Professor, overlæge, ph.d.

Berit Schiøttz-Christensen

Aarhus Universitetshospital

Reumatologi

 

Professor, dr.med

Jens Henrik Sahl Henriksen

Hvidovre Hospital

Klinisk fysiologi/nuklearmedicin

 

Professor

Egon Stenager

Neurologi

 

Professor, dr.med.

Henrik Segelcke Thomsen

Herlev/Gentofte Hospital

Radiologi

 

Overlæge, dr.med.

Jan Pødenphant

Reumatologi

 

Speciallæge

Jens Georg Hansen

Almen medicin

 

Overlæge

Kim Schantz

Ortopædkirurgi

 

Speciallæge, ph.d.

Kurt Rasmussen

Arbejdsmedicin

 

Overlæge, dr.med.

Lene Rørdam

Bispebjerg Hospital

Klinisk fysiologi/nuklearmedicin

 

Professor, overlæge, dr.med., ph.d.

Michael Bjørn Russell

Neurologi

 

Lektor, Speciallæge, ph.d.

Mikkel Holm Vendelbo

Klinisk fysiologi/nuklearmedicin

 

Professor, dr.odont.

Palle Holmstrup

Odontologisk Institut

Odontologi

 

Praktiserende speciallæge

Per Bjerregaard

Bjerregaard Klinik

 

Professor, overlæge, dr.med.

Søren Møller

Hvidovre Hospital

Klinisk fysiologi/nuklearmedicin

 

 

Overlæge

Akram Dakhil Delfi

Herlev Hospital

Radiologi

 

Overlæge, ph.d.

Alfred Peter Born

Rigshospitalet

Pædiatri

 

Professor, overlæge, dr.med.

Anders Fink-Jensen

Psykiatrisk Center København

Psykiatri

 

Professor, overlæge, dr.med.

Anders Kristian Møller Jakobsen

Sygehus Lillebælt, Vejle Sygehus

Onkologi

 

Professor, overlæge, ph.d.

Andreas Røder

Urologisk Forskningsenhed

Urologi

 

Professor, overlæge, ph.d.

Annamaria Giovanna Elena Giraldi

Sexologisk Klinik, Psykiatrisk Center København

Psykiatri/sexologi

 

Professor, overlæge, ph.d.

Anne Amalie Elgaard Thorup

Psykiatri

 

Overlæge, klinisk lektor, ph.d.

Anne Estmann Christensen

Odense Universitetshospital

Pædiatri

 

Overlæge

Benedikte Haastrup

Regionshospitalet Viborg og Skive

Kardiologi

 

Professor, overlæge, ph.d.

Bent Laursen Ejlertsen

Rigshospitalet

Onkologi

 

Professor, dr.med.

Bent Ottesen

Rigshospitalet

Gynækologi/obstetrik

 

Overlæge, dr.med.

Birthe Højlund Bech

Rigshospitalet

Radiologi

 

Professor, overlæge

Bjarke Løvbjerg Viberg

Odense Universitetshospital

Ortopædkirurgi

 

Overlæge, Forskningslektor

Bjarki Ditlev Djurhuus

Sjællands Universitetshospital

Oto-rhino-laryngologi

 

Professor, dr.med.

Bjarne Møller-Madsen

Aarhus Universitetshospital

Ortopædkirurgi

 

Professor, overlæge, dr.med.

Bjørn Richelsen

Aarhus Universitetshospital

Endokrinologi

 

Professor

Bo Friis Feldt-Rasmussen

Rigshospitalet

Nefrologi

 

Professor, overlæge

Bo Sanderhoff Olsen

Gentofte Hospital

Ortopædkirurgi

 

Overlæge

Bodil Moltesen

Herlev Hospital

Pædiatri

 

Overlæge, ph.d.

Camilla Bock

Retspsykiatrien Slagelse

Psykiatri

 

Professor, ledende overlæge, ph.d., dr.med.

Carsten Reidies Bjarkam

Aalborg Universitetshospital

Neurokirurgi

 

Afdelingslæge, ph.d., DMSc

Casper Hagen

Pædiatri

 

Afdelingslæge, klinisk lektor, ph.d.

Charlotte Uggerhøj Andersen

Aarhus Universitetshospital

Farmakologi

 

Professor

Christian Bo Christensen

Lægerne i Låsby

Almen medicin

 

Professor, overlæge

Christian Godballe

Odense Universitetshospital

Oto-rhino-laryngologi

 

Professor, overlæge, dr.med.

Christian Krarup

Rigshospitalet

Klinisk neurofysiologi

 

Overlæge

Christian Martin Møller

Center for Rygkirurgi/Capio CFR

Neurokirurgi

 

Professor, overlæge, dr.med.

Christian von Buchwald

Rigshospitalet

Oto-rhino-laryngologi

 

Vicestatsobducent, lektor, ph.d.

Christina Jacobsen

Det Sundhedsfaglige Fakultet, Retsmedicinsk Institut

Retsmedicin

 

Overlæge

Christina Kinnander

Herlev Hospital

Radiologi

 

Overlæge

Claus Verner Jensen

Rigshospitalet

Radiologi

 

Overlæge, klinisk lektor, ph.d.

Claus Werenberg Marcher

Odense Universitetshospital

Hæmatologi

 

Professor, overlæge, ph.d.

Claus Ziegler Simonsen

Århus Universitetshospital

Neurologi

 

Overlæge

Dorte Glintborg

Odense Universitetshospital

Endokrinologi

 

Speciallæge, dr.med.

Else Kirstine Tønnesen

Anæstesiologi

 

Professor, Overlæge dr.med.

Flemming Brandt Sørensen

Aarhus Universitet

Patologi

 

Direktør, speciallæge

Freddy Lippert

Falck

Anæstesiologi

 

Professor, dr.med.

Freddy Karup Pedersen

Rigshospitalet

Pædiatri

 

Professor, dr.med.

Gorm Boje Jensen

Kardiologi

 

Overlæge

Hanne Arildsen

Aarhus Universitetshospital

Infektionsmedicin

 

Overlæge, ph.d.

Hanne Gottrup

Aarhus Universitetshospital

Neurologi

 

Ledende overlæge, dr.med.

Hans Hermann Dieperink

Odense Universitetshospital 

Nefrologi

 

Speciallægekonsulent

Hans-Jørgen Malling

Københavns Universitetshospital Gentofte

Allergologi

 

Ledende overlæge, ph.d.

Helle Laustrup

Odense Universitetshospital

Reumatologi

 

Professor, overlæge, dr.med.

Henning Bliddal

Frederiksberg Hospital 

Reumatologi

 

Overlæge, ph.d., klinisk lektor

Henrik Horwitz

Klinisk farmakologi

 

Overlæge

Henrik Jakobsen

Urologi

 

Professor, overlæge, dr.med., ph.d.

Henrik Kjærulf Jensen

Aarhus Universitetshospital

Kardiologi

 

Overlæge

Henrik Lajer

Gynækologi/obstetrik

 

Overlæge, ph.d.

Henrik Skjødt

Rigshospitalet

Reumatologi

 

Overlæge, ph.d.

Henrik Christian Juul Nyholm

Gynækologi/obstetrik

 

Overlæge, dr.med.

Henrik Steen Andersen

Rigshospitalet

Psykiatri

 

Professor, overlæge, dr.med., ph.d.

Henrik Vorum

Øjencenter Nord v/øjenlæge Henrik Vorum

Oftalmologi

 

Overlæge, dr.med.

Inge Jenny Dahl Knudsen

Rigshospitalet

Klinisk mikrobiologi

 

Cheflæge, ph.d.

Jacob Thorsted Sørensen

Aarhus Universitetshospital

Intern medicin og kardiologi

 

Overlæge

Jakob Christensen

Aarhus Universitetshospital

Neurologi

 

Ledende overlæge, ph.d.

Jane Frølund Thomsen

Bispebjerg Hospital

Arbejdsmedicin

 

Lægelig konsulent, Speciallæge

Jannik Christian Hilsted

Intern medicin og Endokrinologi

 

Overlæge, dr.med.

Jens Lund

Psykiatri

 

Ledende overlæge, professor, dr.med.

Jens Christian Hedemann Sørensen

Aarhus Universitetshospital

Neurokirurgi

 

Professor

Jens Otto Lunde Jørgensen

Endokrinologi

 

Professor

Jens Peter Ellekilde Bonde

Bispebjerg Hospital

Arbejdsmedicin

 

Overlæge, klinisk lektor

Jeppe Vejlgaard Rasmussen

Gentofte Hospital

Ortopædkirurgi

 

Ledende overlæge

Jesper Bohsen Ravn

Rigshospitalet

Thoraxkirurgi

 

Professor, overlæge, dr.med.

Jes Bruun Lauritzen

Bispebjerg Hospital

Ortopædkirurgi

 

Professor, ph.d.

Jette Kolding Kristensen

Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet

Almen medicin

 

Professor, overlæge, dr.med.

John Rosendahl Østergaard

Pædiatri

 

Professor, ph.d.

Jytte banner

Københavns Universitet

Retsmedicin

 

Overlæge, speciallægekonsulent

Jørgen Jesper Hvolris

Hamlet

Ortopædkirurgi

 

Professor, overlæge

Jørgen Mogens Thorup

Urologi

 

Professor, overlæge, dr.med.

Jørgen Rungby

Herlev Hospital

Endokrinologi

 

Ledende overlæge

Karsten Krøner

Regionshospitalet Horsens

Ortopædkirurgi

 

Neuropsykolog, cand.psych.

Kasper Jørgensen

Rigshospitalet

Neuropsykologi

 

Overlæge, ph.d.

Kasper Kjærulf Gosvig

Herlev Hospital

Radiologi

 

Overlæge

Kim Daugbjerg Balsløv

Psykiatrisk afdeling Middelfart

Psykiatri

 

Professor, overlæge, dr.med.

Kim Peder Dalhoff

Bispebjerg og Frederiksberg Hospital

Farmakologi

 

Overlæge, ph.d.

Kirsten Svenstrup

Rigshospitalet

Neurologi

Speciallæge

Klaus Børch

Pædiatri

 

Overlæge, ph.d.

Klaus Hindsø

Rigshospitalet

Ortopædkirurgi

 

Overlæge, ph.d., dr.med.

Kristian Karstoft

Bispebjerg og Frederiksberg Hospital

Klinisk farmakologi

 

Ledende overlæge

Lars Bo Ilkjær

Aarhus Universitetshospital

Thoraxkirurgi

 

Professor

Lars Bo Svendsen

Kirurgisk gastroenterologi

 

Overlæge

Lars Bøgeskov

Rigshospitalet

Neurokirurgi

 

Professor, overlæge, ph.d.

Lars Henrik Frich

Sønderborg Sygehus

Ortopædkirurgi

 

Professor, overlæge, dr.med.

Lars Lund

Odense Universitetshospital

Urologi

 

Professor, dr.med.

Lars Nannestad Jørgensen

Bispebjerg Hospital

Mave-tarm kirurgi

 

Overlæge, dr.med.

Lars Tue Sørensen

Bispebjerg Hospital

Mave-tarm kirurgi

 

Overlæge, dr.med.

Lars Willy Andersen

Rigshospitalet

Anæstesiologi

 

Overlæge

Lasse Ole Zacho Speiser

Aarhus Universitetshospital 

Radiologi

 

Overlæge

Leif Hovgaard Sørensen

Aarhus Universitetshospital 

Radiologi

 

Overlæge

Lene Bak

Odense Universitetshospital

Radiologi

 

Professor

Lene Baad-Hansen

Aarhus Universitet

Odontologi

 

Statsobducent, professor

Lene Warner Thorup Boel

Aarhus Universitet

Retsmedicin

 

Overlæge

Lillian Mørch Jørgensen

Hvidovre Hospital

Intern medicin og geriatri

 

Overlæge, ph.d.

Line Hartvig Cleemann

Rigshospitalet

Pædiatri

 

Professor, overlæge, dr.med.

Lisbet Rosenkrantz Hölmich

Herlev og Gentofte Hospital

Plastikkirurgi

 

Overlæge

Lisbeth Hvolris

Hvidovre Hospital

Kirurgisk gastroenterologi

 

Overlæge

Lisbeth Høgedal

Radiologi

 

Overlæge

Lone Christiansen

Herlev Hospital

Pædiatri

 

Ledende overlæge

Lone Kirkeby

Regionshospitalet Gødstrup

Ortopædkirurgi

 

Overlæge

Lykke Pedersen

Rigshospitalet

Psykiatri

 

Cheflæge

Marianne Kyndi

Regionshospitalet Gødstrup

Arbejdsmedicin

 

Overlæge

Marie Elisabeth Cortsen

Rigshospitalet

Neuroradiologi

 

Professor, overlæge

Mark Andrew Ainsworth

Odense Universitetshospital

Medicinsk gastroenterologi

 

Specialeansvarlig overlæge, ph.d., MPG

Martin Ballegaard

Sjællands Universitetshospital Roskilde

Klinisk neurofysiologi

 

Professor, overlæge, dr.med.

Martin Balslev Jørgensen

Psykiatrisk Center København 

Psykiatri

 

Overlæge, ph.d., Klinisk lektor

Martin Græbe

Rigshospitalet

Karkirurgi

 

Overlæge

Martin Lindberg-Larsen

Odense Universitetshospital

Ortopædkirurgi

 

Speciallæge, dr.med.

Martin Peter Iversen

Rigshospitalet

Lungemedicin

 

Retskemiker, cand.polyt.

Martin Worm-Leonhard

Syddansk Universitet, Retsmedicinsk Institut

 

Speciallæge, ph.d.

Mathilde Marie Winkler Wille

Nordic TeleRadiology ApS

Radiologi

 

Overlæge, ph.d.

Mette Brandt-Christensen

Psykiatrisk Center Glostrup

Psykiatri

 

Centervicedirektør

Mette Marie Friis Hansen

Rigshospitalet

Pædiatri

 

Professor, overlæge, ph.d.

Michael Rindom Krogsgaard

Bispebjerg Hospital

Ortopædkirurgi

 

Professor, overlæge

Mikael Ploug Boesen

Bispebjerg Hospital

Radiologi

 

Ledende overlæge, ph.d.

Morten Breindahl

Rigshospitalet

Pædiatri/ Neonatologi

 

Lægefaglig Vicedirektør

Morten Ziebell

Sjællands Universitetshospital

Neurokirurgi

 

Overlæge, dr.med.

Nanna Hurwitz Eller

Bispebjerg Hospital

Arbejdsmedicin

 

Overlæge, dr.med.

Niels Erik Ebbehøj

Arbejdsmedicin

 

Professor, overlæge, dr. med.

Niels Klarskov

Herlev Hospital

Gynækologi/obstetrik

 

Overlæge

Niels Ove Illum

Odense Universitetshospital

Pædiatri

 

Professor, overlæge, dr.med.

Niels Qvist

Odense Universitetshospital 

Mave-tarm kirurgi

 

Professor, overlæge, dr.med.

Niels Uldbjerg

Aarhus Universitetshospital

Gynækologi/obstetrik

 

Professor, overlæge, ph.d.

Nina Margrethe Weis

Hvidovre Hospital

Infektionsmedicin

 

Overlæge

Ole Hilberg

Vejle Sygehus

Lungemedicin

 

Professor, overlæge, dr.med.

Ole Haagen Nielsen

Herlev Hospital

Gastroenterologi

 

Professor, overlæge, dr.med.

Palle Toft

Odense Universitetshospital

Anæstesiologi

 

Professor, overlæge, dr.med.

Per Klausen Fink

Aarhus Universitetshospital

Psykiatri

 

Professor, ledende overlæge

Pernille Ravn

Odense Universitetshospital

Gynækologi/obstetrik

 

Professor, overlæge, dr.med.

Peter Christensen

Aarhus Universitetshospital

Mave-tarm kirurgi

 

Cheflæge, dr. med.

Peter Hovind

Bispebjerg Hospital

Klinisk fysiologi/nuklearmedicin

 

Vicestatsobducent

Peter Juel Thiis Knudsen

Syddansk Universitet

Retsmedicin

 

Statsobducent, ph.d.

Peter Mygind Leth

Retsmedicinsk Institut, Statsobducenturet for Syddanmark

Retsmedicin

 

Professor, dr.med., ph.d.

Peter Vestergaard

Aalborg Universitetshospital

Endokrinologi

 

Overlæge

Philip Lowell Stürup Bennett

Gentofte Hospital

Reumatologi

 

Specialtandlæge, dr.odont.

Poul Christian Axel Vedtofte

Tand-, Mund- og Kæbekirurgi

 

Professor, overlæge, dr.med.

Poul Videbech

Psykiatrisk Center Glostrup 

Psykiatri

 

Overlæge

Preben Sørensen

Aalborg Universitetshospital

Neurokirurgi

 

Overlæge

René Tyranski Nielsen

Capio CFR

Neurokirurgi

 

Professor

Sophia Christina Zackrisson

Skånes Universitetssygehus

Radiologi

 

Vicestatsobducent

Steen Holger Hansen

Retsmedicinsk Institut

Retsmedicin

 

Overlæge, dr.med.

Stig Sonne-Holm

Ortopædkirurgi

 

Professor, overtandlæge, ph.d.

Sven Erik Nørholt

Aarhus Universitetshospital 

Odontologi

 

Ledende overlæge, professor, dr.med., ph.d.

Svend Ellermann-Eriksen

Aarhus Universitetshospital

Klinisk mikrobiologi

 

Professor, overlæge

Svenn Olfred Stolberg-Rohr Vagn Hansen

Odense Universitetshospital

Onkologi

 

Overlæge, lektor

Søren Eiskjær

Aalborg Universitetshospital

Ortopædkirurgi

 

Professor, overlæge, dr.med.

Søren Jacobsen

Rigshospitalet

Reumatologi

 

Klinisk professor, specialeansvarlig overlæge

Søren Vedding Kold

Aalborg Universitetshospital

Ortopædkirurgi

 

Overlæge, dr.med

Søren Solgaard

Herlev og Gentofte Hospital 

Ortopædkirurgi

 

Professor, overlæge, dr.med.

Therese Ovesen

Regionshospitalet Gødstrup

Oto-rhino-laryngologi

 

Overlæge

Thomas Hasselager

Herlev Hospital

Patologisk anatomi

 

Ledende overlæge, dr.med., ph.d.

Thomas Hvidberg Jakobsen

Aalborg Universitetshospital

Ortopædkirurgi

 

Overlæge

Thomas Kirkegaard

Psykiatri

 

Overlæge, dr.med.

Thomas Kiær

Acure Privathospital

Ortopædkirurgi

 

Lægefaglig direktør

Tina Gram Larsen

Aalborg Universitetshospital – Psykiatrien

Psykiatri

 

Overlæge, lektor

Tine McCulloch

Aalborg Universitetshospital

Onkologi

 

Professor, overlæge, dr.med.

Toke Bek

Oftalmologi

 

Professor, cheflæge, ph.d.

Torben Bæk Hansen

Regionshospitalet Gødstrup

Ortopædkirurgi

 

Overlæge

Torsten Warrer

Krise- og Katastrofepsykiatrisk Center Militærpsykiatrisk ambulatorium 

Psykiatri

 

Overlæge, lektor, dr.med.

Tove Filtenborg Tvedskov

Rigshospitalet og Herlev

Mammakirurgi

 

Overlæge, ph.d.

Trine Stavngaard

Rigshospitalet

Radiologi

 

Overlæge

Trine Torfing

Radiologi

 

Overlæge, dr.med.

Troels Mørk Hansen

Reumatologi

 

Professor, dr.med.

Troels Staehelin Jensen

Aarhus Universitetshospital

Neurologi

 

Overlæge

Tzvetelina Shentova Delfi

Radiologi

 

Overlæge, ph.d.

Uffe Møller Døhn

Rigshospitalet

Reumatologi

 

Overlæge, ph.d.

Vibeke Andrée Larsen

Rigshospitalet

Radiologi

 

Overlæge

Vilma Vainoriene

Radiologi

 

Overlæge, ph.d.

Øjvind Lidegaard

Rigshospitalet

Gynækologi/obstetrik

7.3

Retslægerådets sekretariat 2024

Juridiske medarbejdere i 2024

Sekretariatschef Jeanett Palmann Jensen
Sekretariatschef Sanne Bagge Hjorth
Souschef Jeppe Aakerhjelm Jessen
Fuldmægtig Amer Al-Rikabi
Fuldmægtig Simone Athene Rahbek
Fuldmægtig Sisse Kristensen
Fuldmægtig Sofie Horslev Kjellerup
Stud.jur. Rukmina Adhikari

Lægelige sekretærer i 2024

Overlæge Lars Tue Sørensen (16 timer ugentlig)
Overlæge Lars Willy Andersen (16 timer ugentlig)
Professor, ph.d., Niels Lynnerup (16 timer ugentlig)
Professor Torben Schroeder (16 timer ugentlig)

Administrativt personale i 2024

Kontorfunktionær Jette Pedersen
Kontorfunktionær Lotte Harbo
Kontorfunktionær Lotte Sørensen
Kontorfunktionær Louise Kirk Abel
Kontorfunktionær Pia Malling Larsen
Kontorfunktionær Sissel Maagaard Nielsen
Kontorfunktionær William Alexander Luke
Kontorelev Helena Cornils Hejselbæk
Kontorelev Susanne Andersen