Dansk Stalking Center
I en podcastserie på 10 afsnit undersøges stalkingens mange aspekter. Fagpersoner forklarer, hvad stalking er, hvorfor nogle stalker, og hvad det gør ved de udsatte og deres pårørende, mens tidligere stalkingudsatte sætter ord på de følelser, der er forbundet med at blive stalket. Skuespiller Dorte Rømer er værten, der binder serien sammen, og musikeren Lydmor leverer musikken til podcasten.
Med podcastserien sTalking forsøges at nå en målgruppe, som tilskudsmodtager normalt ikke når på deres andre kanaler, ligesom der med podcasten er skabt et produkt, der kan tilbyde brugere, deres pårørende - og alle andre interesserede i stalking - viden, fordybelse og indlevelse i et komplekst emne. Endelig fungerer podcasten også som et værktøj i Dansk Stalking Centers rådgivningsindsats, idet der fra alle fagpersoner også er fokus på at komme med de gode råd og handlingsanvisninger. Podcasten er derfor et rådgivningselement, som både de frivillige i telefonrådgivning og ansatte i centret kan henvise brugere at lytte til.
Formatet podcast blev valgt blandt andet fordi 32 % af danskere, ifølge DR Medieforskning, lyttede til podcast hver uge i 2022. Samtidig kunne en podcast give plads til både viden og følelser, fordi formatet tillader, at fagpersoner kan forklare begreber, sammenhænge og kompleks viden, mens tidligere udsatte kan fortælle deres personlige historier.
Hvert af de 10 afsnit i sTalking har et emne, hvilket gør det nemt for lytteren at finde frem til den viden, der ønskes. Eksempler på emner er digital stalking, jura, kontakt med politiet, udøvere og børn. Afsnittene har en varighed på 20-40 minutter og er bygget op omkring, at værten, Dorte Rømer, interviewer gæsten, der kan være enten en fagperson eller en tidligere udsat, i studiet. Derudover er der en beretning fra en tidligere stalkingudøver, der bliver læst op af en skuespiller.
Podcasten havde ved projektudløb rundet over 6.000 lytninger - et tal, der stiger løbende, da sTalking stadig er tilgængelig på de forskellige platforme. I forbindelse med projektet er der sket annoncering på Facebook og Instagram, hvilket har været medvirkende til at opnå lytninger og til at skabe aktivitet på tilskudsmodtagers profiler på de to platforme.