1

Indledning

Organisationer, der har en 3-årig tilladelse til at samle ind i medfør af indsamlingslovens § 4, skal årligt indsende deres årsregnskab til Indsamlingsnævnet. Formålet er, at nævnet skal have mulighed for at føre kontrol med indsamlingerne, ligesom det skal være muligt for bidragsyderne at få indblik i organisationens økonomi, og hvordan de indsamlede midler anvendes. På den måde har bidragsyder mulighed for at træffe sin beslutning om at yde bidrag til en organisation på et oplyst grundlag.

Den 1. marts 2020 trådte en ny ændring1 af indsamlingsloven samt en ny indsamlingsbekendtgørelse2 i kraft. Ændringen var motiveret af The Financial Action Task Forces kritik af Danmark i deres rapport fra august 2017, og man ønskede således at øge kontrollen og gennemsigtigheden på indsamlingsområdet. Ændringerne medførte blandt andet en række ændringer i kravene til årsregnskaber for organisationer med tilladelse efter indsamlingslovens § 4.

Denne vejledning beskriver, hvordan I som organisation med tilladelse efter indsamlingslovens § 4 forholder jer til kravene til jeres årsregnskab, samt hvad I skal være særligt opmærksomme på.

Der er lavet et eksempel på, hvordan en note vedrørende en ikke-øremærket og en øremærket indsamling kan se ud. Eksemplet er vedlagt som bilag 1 til denne vejledning.

2

Hvad er en indsamling?

Årsregnskabet skal indeholde oplysninger om, hvilke indsamlinger I har foretaget i det pågældende regnskabsår. Det fremgår af indsamlingsbekendtgørelsens § 9, stk. 1, nr. 1.

En indsamling er ifølge indsamlingslovens § 1, stk. 1, enhver form for opfordring til at yde bidrag til et forud angivet formål. Det afgørende er derfor, om I opfordrer til at yde et bidrag til et bestemt formål. Det er ikke afgørende, om der er tale om et bredt eller snævert formål.

En opfordring til at yde bidrag til jeres generelle formål anses som én samlet indsamling, som I skal redegøre særskilt for i regnskabet.

De tilfælde, hvor det fremstår som muligt for bidragsyder at støtte et specifikt og afgrænset formål, kaldes øremærkninger. Hver øremærkning vil udgøre en indsamling, som I skal redegøre særskilt for i regnskabet. Øremærkede indsamlinger kan være både snævre og brede, og kan eksempelvis være en ting, en person, en personkreds, et projekt, et område eller et tema.

Antallet af indsamlinger, der foretages i løbet af et år, afhænger af antallet af formål, som I opfordrer til at yde bidrag til.

Det er ikke afgørende, hvor mange eller hvilke kanaler eller metoder I har anvendt. Der kan derfor være tale om én indsamling, selvom I opfordrer til at yde bidrag både via jeres hjemmeside, sociale medier, reklamer i ugeblade samt opstillede indsamlingsbøtter, så længe formålet er det samme. Omvendt kan der være tale om flere indsamlinger, selvom der kun samles ind via jeres hjemmeside, hvis det fremstår som om, der kan ydes bidrag til flere, særskilte formål (fx bidrag til forskellige forskningsprojekter, nødhjælp til forskellige lande eller forskellige grupperinger).

Det er heller ikke afgørende, om opfordringen har været kontinuerlig i løbet af året, eller om I undervejs har haft en særlig kampagne eller lignende. Hvis I har samlet ind til et givent formål i løbet af både foråret og efteråret, men ikke i løbet sommeren, betragtes det som én indsamling.

Hvis lokalafdelinger er omfattet af jeres tilladelse

Hvis I er en landsorganisation, hvor nævnet har vurderet, at lokalafdelingerne er omfattet af landsorganisationens indsamlingstilladelse, skal I være særligt opmærksomme på, at lokalafdelingernes indsamlinger også er forskellige indsamlinger. Disse indsamlinger skal derfor fremgå med særskilte opgørelser i årsregnskabet.

3

Hvad er indsamlede midler?

I skal redegøre for de indsamlede midler i årsregnskabet. Det fremgår af indsamlingsbekendtgørelsens § 9, stk. 1, nr. 2, at regnskabet skal indeholde oplysninger om de enkelte indsamlingers indtægter og anvendelsen af de indsamlede midler, herunder eventuelle udgifter til administration.

En indsamling er ifølge indsamlingslovens § 1, stk. 1, enhver form for opfordring til at yde bidrag til et forud angivet formål. Ethvert bidrag ydet i henholdt til opfordringen betragtes som indsamlede midler.

Salg anses som indsamling, når det i umiddelbar tilknytning til salget tilkendegives, at en del af købesummen går til et forud angivet formål. Det fremgår af indsamlingslovens § 1, stk. 3. Det betyder, at hvis I eksempelvis har en webshop eller en genbrugsbutik og i forbindelse med salget tilkendegiver, at overskuddet går til et givent formål, betragtes overskuddet som indsamlede midler. I regnskabet kan I derfor nøjes med at angive overskuddet fra jeres salg, da det alene er overskuddet, som er indsamlede midler.

Der er også nogle organisationer, der har et så overordnet formål, fx velgørende formål, at der er tale om en indsamling, uanset at det ikke ved salget er tilkendegivet, at købesummen eller en del heraf går til et forudbestemt formål. Som eksempel kan nævnes, at jeres velgørende organisation eller lignende sælger et smykke, hvor det kun er jeres organisations navn, som er angivet på indpakningen. Køber af smykket kan alene på grund af, at I som organisation sælger smykket, have en forventning om, at købesummen går til jeres formål, også selvom det ikke er angivet på indpakningen.   

Bidrag fra faste bidragsydere eller støttemedlemmer vil også betragtes som indsamlede midler, ligesom fadderskaber eller sponsorbørn er indsamlinger. Derimod vil kontingentbetalinger fra egentlige medlemmer med tilhørende medlemsgoder, fx stemmeret til jeres generalforsamling, ikke anses for at være indsamlede midler.

Testamentariske bidrag anses ikke for at være omfattet af loven. Selvom I har opfordret til at testere til jeres organisation, herunder eventuelt tilbyder bistand til testator, skal indtægter fra en sådan opfordring ikke medtages i den del af årsregnskabet, som udelukkende relaterer sig til indsamling.

Tilskud fra det offentlige og ansøgte fondsmidler anses heller ikke for at være indsamlede midler. Hvis I modsat har modtaget midler fra f.eks. en fond, uden at I har ansøgt om dem, anses de for at være indsamlede midler.   

Derudover er der en række undtagelser i lovens § 2. Disse undtagelser omhandler private indsamlinger, indsamlinger af brugte ting af ringe værdi, indsamlinger udelukkende foretaget ved indendørs gudstjenester, indsamlinger til støtte for politiske partier og almennyttige lotterier. Det skal dog bemærkes, at hvis I foretager en privat indsamling eller indsamling ved en indendørs gudstjeneste til samme formål, som I også offentligt samler ind til, vil alle midlerne betragtes som indsamlede midler, som I skal redegøre for i den del af regnskabet, der vedrører indsamlingen.

Hvis I er i tvivl om, hvorvidt en indtægt er omfattet af indsamlede midler eller ej, bør I overveje, hvorvidt indtægten er modtaget på baggrund af jeres opfordring eller ej.

4

Hvad er de indsamlede midler anvendt til?

Årsregnskabet skal indeholde oplysninger om de enkelte indsamlingers indtægter og anvendelsen af de indsamlede midler, herunder eventuelle udgifter til administration. Det fremgår af indsamlingsbekendtgørelsens § 9, stk. 1, nr. 2.

For hver indsamling I har foretaget, skal der i årsregnskabet være en særskilt oversigt over de indkomne midler, og hvor meget der er anvendt til indsamlingens formål, samt hvad I har anvendt midlerne til.

Det kan I gøre ved, at der i resultatopgørelsen angives én samlet post for alle de indsamlede midler, hvorefter redegørelsen for de specifikke indsamlinger angives i en note i årsregnskabet. I kan se et eksempel herpå i bilag 1.

Det er vigtigt, at det tydeligt fremgår i årsregnskabet, hvordan de indsamlede midler er anvendt. På den måde kan bidragsyder få indblik i, hvordan I har brugt de midler, som bidragsyder har doneret.

Det er ikke tilstrækkeligt at skrive, at ”midlerne er anvendt til formålet”, da et indsamlingsformål ofte kan forstås på forskellige måder. I bør således uddybe det nærmere og eksempelvis skrive ”indkøb af mad og tæpper”, ”dyrelægeregninger” eller lignende. I må gerne samle jeres udgifter i hovedposter.

Hvis I har overført midler til en samarbejdspartner i ulandet, kan det være vanskeligt at opgøre de faktiske udgifter i hovedposter. Derfor kan I angive det overførte beløb og kort gengive indholdet af aftalen med jeres samarbejdspartner. I kan se et eksempel herpå i bilag 1.

De indsamlede midler skal anvendes i overensstemmelse med formålet angivet i ansøgningen, medmindre I har fået Indsamlingsnævnets tilladelse til at anvende dem på andre formål. Det fremgår af bekendtgørelsens § 7, stk. 1.

Midler fra indsamling til organisationens generelle formål og driftsudgifter

Vi gør opmærksom på, at organisationens generelle driftsudgifter, fx udgifter til hjemmeside, bankgebyrer, personaleomkostninger, husleje, IT, forsikringer m.v., kan afholdes af de indsamlede midler, hvis anvendelsen hertil kan indeholdes i indsamlingens godkendte generelle formål.

Hvis de indsamlede midler er anvendt til organisationens generelle driftsudgifter, kan I redegøre for anvendelsen i noten, hvor I kan anføre hvilke udgiftsposter i resultatopgørelsen, de indsamlede midler er anvendt til. I kan også vælge at bruge en fordelingsnøgle på baggrund af de indkomne midler fra indsamlingen til jeres generelle formål.

Det er ikke afgørende, hvordan I gør, så længe det er gennemskueligt for læseren af jeres regnskab, ligesom anvendelsen skal kunne dokumenteres over for nævnet i tilfælde af, at regnskabet udtages til kontrol.

I skal i den forbindelse være opmærksomme på, at hvis anvendelsen ikke kan indeholdes i indsamlingens godkendte generelle formål, kan I alene anvende et rimelig beløb til at dække administrationsomkostninger forbundet med indsamlingen. I kan læse mere om muligheden for at anvende dele af midlerne på administrationsomkostninger under afsnittet ”Rimelige administrationsomkostninger forbundet med indsamlingen”.

5

Rimelige administrationsomkostninger forbundet med indsamlingen

I kan anvende et rimeligt beløb til at dække omkostninger forbundet med indsamlingen. Det fremgår af indsamlingsbekendtgørelsens § 7, stk. 2.

I skal i regnskabet oplyse, hvilke udgifter I har haft til administration af indsamlingen. Det er kun de administrationsomkostninger, som har været nødvendige for at kunne afholde indsamlingen, der skal anføres i den del af årsregnskabet, som relaterer sig til indsamling.

I må gerne redegøre nærmere for jeres administrationsomkostninger, hvis I finder det relevant. Der kan være mange gode grund til, at administrationsomkostninger er høje. Det kan være, at I har haft startomkostninger til en ny og længere kampagne, eller at indsamlingen bare ikke er gået som forventet det pågældende år. I kan lave redegørelsen i regnskabet eller sende den særskilt i forbindelse med, at I indsender regnskabet til Indsamlingsnævnet. Det vil potentielt kunne spare jer for spørgsmål fra Indsamlingsnævnets sekretariat i forbindelse med en udtagelse af regnskabet til kontrol.

I skal være opmærksomme på, at hvis I har oplyst bidragsyder, at midlerne vil gå ubeskåret til det oplyste formål, må I ikke anvende dele af midlerne til administrationsomkostninger.

Hvis I ikke har haft nogen administrationsomkostninger, eller hvis administrationsomkostningerne er afholdt af andre indtægter end de indsamlede midler, kan I angive dette ved at skrive ” 0 kr. ” eller lignende i den særskilte oversigt over anvendelsen af de indsamlede midler vedrørende den pågældende indsamling. I kan se et eksempel herpå i bilag 1.

6

Hvad skal der stå i beretningen?

Årsregnskabet skal indeholde en beretning, der beskriver væsentlige begivenheder eller aktiviteter i forbindelse med årets indsamlinger. Dette fremgår af indsamlingsbekendtgørelsens § 9, stk. 1, nr. 3.

Beretningen kan indgå i ledelsesberetningen i årsregnskabet, og den skal være underskrevet af de ansvarlige for indsamlingen. Det fremgår af indsamlingsbekendtgørelsens § 9, stk. 2.

Beretningen kan tage udgangspunkt i følgende eksempel:

 

"Foreningen har i det forgangne år foretaget indsamling via foreningens hjemmeside, nyhedsbreve og sociale medier."     

I skal i årsregnskabet, på en for offentligheden let tilgængelig måde, oplyse om væsentlige aktiviteter i jeres organisation.

Hvis jeres eneste indsamlingsaktivitet har været en opfordring på jeres hjemmeside til at yde bidrag, skal dét fremgå af beretningen som den væsentlige oplysning.

Hvis I ikke har anvendt jeres indsamlingstilladelse i løbet af regnskabsåret og dermed ikke har samlet ind, anbefaler vi, at I oplyser det i beretningen. I kan i øvrigt læse mere om dén situation under punktet ”Hvis I ikke har samlet ind i løbet af året”.

7

Hvad er en lovlighedserklæring?

Årsregnskabet skal indeholde en erklæring om, at indsamlingen er foretaget i overensstemmelse med reglerne i indsamlingsloven og indsamlingsbekendtgørelsen. Det fremgår af indsamlingsbekendtgørelsens § 9, stk. 1, nr. 4.

Erklæringen skal underskrives af de ansvarlige for indsamlingen og kan indgå i ledelsespåtegningen.

Erklæringen kan for eksempel udfærdiges på følgende måde:

”Undertegnede er ansvarlige for indsamlingen og erklærer ved underskrift, at indsamlingen er foretaget i overensstemmelse med reglerne i indsamlingsloven og indsamlingsbekendtgørelsen, jf. bekendtgørelsens § 9, stk. 1, nr. 4.”

8

Hvilke sprog må regnskabet aflægges på?

Årsregnskabet, beretningen og lovlighedserklæringen skal være udfærdiget på dansk eller engelsk. Det fremgår af indsamlingsbekendtgørelsens § 9, stk. 2.

9

Hvem skal underskrive?

Regnskab, beretning og lovlighedserklæring skal underskrives af de ansvarlige for indsamlingen. Det fremgår af indsamlingsbekendtgørelsens § 9, stk. 2.

Den ansvarlige for jeres indsamling vil være jeres organisation, og det vil derfor være de tegningsberettigede, der skal underskrive regnskabet, beretningen og lovlighedserklæringen. Det vil typisk fremgå af jeres organisations vedtægter, hvem der er tegningsberettiget.

10

Skal regnskabet revideres?

Hvis I har indsamlet mere end 50.000 kr., skal jeres regnskab revideres af en statsautoriseret eller registreret revisor. Det fremgår af indsamlingsbekendtgørelsens § 11, stk. 1.

Hvis en revisor har et aktivt MNE-nummer i det Centrale Virksomhedsregister, er vedkommende statsautoriseret eller registreret revisor.

Ved revision forstås, at revisor gennemgår regnskabet samt det underliggende materiale og efterfølgende udfærdiger en erklæring med påtegning om det udførte arbejde og konklusionen herpå med en høj grad af sikkerhed for oplysningerne i årsregnskabet. Det er derfor ikke tilstrækkeligt, hvis der alene udføres en udvidet gennemgang, et review, eller assisteres med opstilling af regnskabet.

Revisor skal påse, at der foreligger den fornødne dokumentation for det i regnskabet oplyste, herunder for udgifter til administration og anvendelsen af de indsamlede midler. Det fremgår af bekendtgørelsens § 11, stk. 2.

Det skal fremgå af revisors påtegning (revisionserklæringen), hvis regnskabet ikke indeholder en erklæring fra de ansvarlige for indsamlingen om, at indsamlingen er foretaget i overensstemmelse med indsamlingsreglerne. Det fremgår af bekendtgørelsens § 11, stk. 3.

11

Hvis I ikke har samlet ind i løbet af året

I skal hvert år indsende jeres årsregnskab til Indsamlingsnævnet, også selvom I ikke har samlet ind, men har haft en tilladelse til at samle ind.

I kan med fordel skrive i beretningen, at I ikke har samlet ind.

12

Hvornår skal regnskabet indsendes?

Jeres årsregnskab skal indsendes senest seks måneder efter regnskabsårets afslutning. Det fremgår af indsamlingsbekendtgørelsens § 9, stk. 3.

13

Bilag 1 – Eksempel på resultatopgørelse med noter

Her kan I finde et eksempel på en resultatopgørelse, hvor der, udover hovedformålet, også har været samlet ind til tre øremærkede formål. Eksemplet viser blandt andet hvordan administrationsomkostningerne til en indsamling kan opgøres, og hvordan det kan se ud, hvis der ikke har været nogen administrationsomkostninger. Derudover kan I se, hvordan man kan præsentere anvendelsen af de indsamlede midler i årsregnskabet.

Bilag 1 - Eksempel på resultatopgørelse med noter